Intervju
STANKO ŠKALJAK,
DIREKTOR AUTOTRANSPORTNOG PREDUZEĆA PANČEVO
Ponovo vozi lokal?
Da, sigurno se
razmišlja i smatramo da će linija broj 14 koja ide do “južne zone“ doći
u Starčevo i da ćemo povećati broj polazaka. Tako da ćemo moći Starčevce
da obradujemo sa većim brojem vozila i češćim polascima.
Koliko
godišnje ATP gubi zbog postojanja kombi prevoznika?
- Zbog nelojalne konkurencije, odnosno kombi
prevoznika koji su registrovani za vanlinijski prevoz a voze na linijama
ATP-a, naše preduzeće u poslednjih deset godina mesečno gubi oko 15
miliona dinara, a godišnje je to oko 180 miliona. To je cifra koja, što
se tiče prevoza, figurira u sivoj ekonomiji na teritoriji Pančeva.
Šta bi
mogli da uradite sa tim novcem?
- Mogli bismo da kupimo jedan nov autobus mesečno.
To je 12 autobusa svake godine.
Uskoro se očekuje konkurs za kombi prevoznike
kojima će biti ponuđene neke linije vašeg preduzeća?
- Tržište javnog prevoza će biti otvoreno i da bi
vozili naše linije određeni prevoznici će na konkursu morati da ispune
uslove za vožnju. Na konkursu će biti ponuđene i gradske i seoske
linije. Neće se javni prevoz vršiti kombijem, već će vozilo morati da
bude definisano kao autobus. Da li je to vozilo sa 12, 13 i ili 15
sedišta potpuno je nebitno.
Pretpostavljam da je linija prema Starčevu najfrekventnija?
- Da, najveća potreba iskazana je upravo prema
južnim selima. Značajan broj putnika dolazi iz tih sela.
To onda prakticno znači da će “kombisti“ koji sada voze iz Starčeva moći
da voze na toj istoj liniji?
- Tako je, ali moram da istaknem da će, takođe, i
starosna struktura vozila biti propisana, kao i tehničke karakteristike,
i školska sprema vozača i iskustvo.
Vi ste
već imali probnu vožnju midi-busem, kako su putnici reagovali?
- Imali smo test vožnju na nedelju dana, uzeli
smo u zakup jedan midi-bus sa 29 sedišta i testirali smo ga i u gradu i
prema selima. Iamli smo vožnju i do Beograda. Putnicima se to dopalo i
pokazalo se da ti autobusi potpuno zadovoljavaju potrebe za prevozom u
periodu kada nije špic.
Načuli
smo i da bi moglo doći do promene trase gradskih autobusa?
- Da. Jako je bitno da ATP na određenim linijama
promeni trase. Bitno je da se građani anketiraju i da se one naprave po
potrebama i željama putnika. Sadašnje linije su napravljene pre više od
20 godina i one više nisu dobre. Moramo skratiti intervale polazaka. U
špicevima moramo imati autobuse na 15 minuta u gradu. Van špica polasci
su na sat vremena, što je nedopustivo. Treba se pojačati i broj polazaka
prema južnim selima, ali trenutni broj autobusa nam to ne dozvoljava.
Imate li plan kada bi to moglo da počne?
- Anketni listići su gotovi, Grad je angažovao
ljude koji će anketirati građane i onda ćemo napraviti korekcije na
linijama javnog prevoza.
Kakva je
situaciju u ATP-u što se tiče viška zaposlenih?
- Mi smo u toku 2009. godine smanjili broj
radnika sa 504 na 427.
Po nekom ekspertskom
mišljenju Saobraćajnog fakulteta sa ovim brojem vozila i linija koje
imamo optimalni broj zaposlenih bio bi 320. Trebalo bi da novom
sistematizacijom smanjimo broj zaposlenih, što prirodnim odlivom
odlaskom u penziju, a ostalo nekon racionalizacijom. To će biti urađeno
u narednih nekoliko godina, tako da zaposleni neće osetiti tu
racionalizaciju na svojoj koži. U međuvremenu se nadam da će vozni park
biti obnovljen kako bi ATP doveli na standard koji je prihvatljiv, i što
se tiče i broja zaposlenih i broja vozila.
STUP Vršac ima autobus koji prolazi kroz Starčevo i ide do Beograda. Da
li bi mogao i ATP da ima liniju Starčevo-Beograd?
- Trebalo bi istražiti koji je to broj putnika
koji putuje i onda uvesti takvu liniju, ali to zahteva angažovanje
dodatnih vozila. To je sve vezano za nabavku novih autobusa.
Znači,
uskoro to ne možemo da očekujemo?
- Sada muku mučimo sa održavanjem starog voznog
parka tako da samim tim nemamo prostora za neko proširenje reda vožnje.
U
gradskim autobusima sada je tarifni sistem naplate, nema konduktera, već
je beogradski sistem naplate. Šta ste time dobili?
- Smanjili smo i olakšali rad voznog osoblja.
Karte se sada kupuju na trafici. U prva tri meseca imali smo prihod veći
za 15 odsto, a nismo imali zloupotreba sa novcem koji se ranije
ubaciovao u kutije. Nije bilo kontrole ko je platio a ko nije. Međutim,
svi gradovi koji imaju tarifni sistem naplate imaju veliki problem sa
kontrolom, pa ima dosta šverca.
Nemate
dovoljno kontrolora?
- Povećali smo broj kontrolora sa šest na 10, ali
to je boljka sa kojom se susreću svi gradovi koji imaju taj sistem
naplate, pa čak i
Beograd i Novi Sad.
Autobus koji ste uveli tačno u ponoć iz Beograda obradovala je Pančevce.
- Bila je velika potreba za tim autobusom jer
svaka manifestacija se u Beogradu završava oko 23 časa, pogotovo u dane
vikenda. U praksi se pokazalo da je bilo dobro što smo napravili takav
potez. Imamo čak i potrebe penzionera koji idu za
Beograd da im se
obezbede besplatne mesečne karte kao što im je to Grad Pančevo obezbedio
za vožnju u našem gradu. Nadam se da će Grad i ATP naći neko rešenje da
penzioneri mogu da dobiju i te mesečne karte.
I “južna
zona“ je jedini seoski pravac koji ima polazak autobusa u ponoć?
- Zato što je veća potreba za prevozom. Starčevo
je specifično jer je prigradsko naselje, a po karakteru je selo. Moramo
razmišljati da li prema Starčevu uvesti autobus samo do tog sela ili
Starčevo uvesti u gradski saobraćaj.
Šta je
vama logičnije?
-
Po meni bi bilo bolje
da do kraja Starčeva ide gradski autobus, jer bi samim tim i karta bila
jeftinija. Imamo Skrobaru i Stari Tamiš koji su od grada udaljeniji više
nego Starčevo pa do tamo idu gradski autobusi. Tako da je logičnije da i
Starčevo ima taj status.
Da li
razmišljate o tome?
- Da, sigurno se razmišlja i smatramo da će
linija broj 14 koja ide do “južne zone“ doći u Starčevo i da ćemo
povećati broj polazaka. Tako da ćemo moći Starčevce da obradujemo sa
većim brojem vozila i češćim polascima. To ne zahteva velika sredstva,
samo nekoliko dodatnih vozila na toj liniji i autobus bi išao do kraja
sela.
I za kraj?
- Pozdravljam Starčevce
i izgradnju Trga neolita!
Kako “Starčevačke
novine“ saznaju od člana Gradskog veća za saobraćaj Miladina Šakića u
toku 2010. godine bi trebalo da budu izmenjene trase kretanja autobusa
po željama građana, pa Starčevci, kako je rekao, mogu da očekuju da čak
i od ove godine budu uvršteni u gradski prevoz, gde bi trebalo da
saobraća autobus na liniji broj 14, koji sada ide do Rafinerije.
LICE S NASLOVNICE:
PAVLE KRIŽ, DESTILER
Vozi “vesela
mašina“...
Pavle Križ je rođen 1948. godine. Detinjstvo i
osnovnu školu završio je u Hajdučici, mesto pored Plandišta. Kaže da,
kao dete, nije bio ljubitelj nekog zanata pa je to razlog zašto se nije
dalje školovao. Pavle je danas u penziji ali nastavio je da se bavi
poslom koji je naučio od svog oca a sada znanje prenosi na svoga sina.
Tajne destilovanja voća drži u malom prstu i može se pohvaliti da je bio
među prvima u Starčevu koji se bave ovim poslom.
Rekli
ste da niste ljubitelj zanata, šta se tačno podrazumeva pod tim?
- Odnosi se na period mog detinjstva, pokušavao
sam da izučim neki zanat ali nisam se baš najbolje snalazio. Najpre sam
izučavao posao kasapina, nisam se tu našao pa sam pokušao da budem
odžačar. Znamo da je to jako prljav posao naročito u to vreme kada se u
seoskim kućama ložila tuluzina u onim starim zidanim pećima. Odlučio sam
da ostanem kod kuće i radim na porodičnom imanju. Kasnije sam radio kao
vozač i vremenom stekao penziju.
Kako je
izgledao period vašeg izučavanja tajni pečenja rakije?
- Mnogo stvari se tada razlikovalo od današnjeg
vremena. Moj otac je imao ogroman
kazan za pečenje rakije
i tačno se znalo ko ima kakav status prilikom obavljanja obimnog posla.
Znamo da je potrebna velika količina vode koja ima važnu ulogu u procesu
destilovanja voća. Danas postoji česma i sa minimumom rada dobijamo
potrebnu količinu vode. Nekada se to radilo ručno, voda se vadila kofama
iz bunara, u pitanju su ogromne količine i danonoćno se radilo. Stara
izreka “mora da se zna ko rakiju peče, a ko šljive kupi“ je stvarno
istinita. Tačno se znalo ko obavlja koji posao i koji mu je status u
obavljanju ovog delikatnog posla.
Od kog
voća se najviše pekla rakija?
- Nekada su ovi krajevi u Vojvodini bili prepuni
dudovog drveta, svako selo je bilo prepuno ovih voćki koja je imala
višenamensku upotrebu. Dud se koristio za ishranu ljudi, stoke,
prizvodnju rakije a od samog drveta su se pravile kvalitetne bačve koje
su imale višenamensku upotrebu. Imali smo porodični šljivov voćnjak, a
takođe kao i danas, imala su ga mnoga domaćinstva. Dud je zbog svoje
brojnosti i količine rakije koju daje bio voćka broj jedan.
Da li
postoji doza opasnosti u ovom poslu?
- Postoji velika odgovornost. Mnogo stvari može
da se iskomplikuje i donese veliku štetu. Kao decu opasnost nas je
vrebala od velike rupe u zemlji koja je služila za istakanje džibre koja
se kasnije koristila kao đubrivo za njive i ishranu stoke. Sećam se da
je jedna devojčica upala u tu rupu, nije bilo tragičnog kraja ali dobro
se ispekla. Dešavalo se kada praznimo rupu da smo u njoj nalazili guske,
prasiće... Vrlo je važno na samom početku kod pečenja rakije izdvojiti
metil koji može biti vrlo opasan za ljudsko zdravlje.
Mit o
šećeru je vrlo prisutan u priči o domaćoj rakiji?
- Istina je da se loša rakija naziva “šećeruša“.
Šećer igra bitnu ulogu kada pričamo o količini rakije koju planiramo da
dobijemo ali ne treba preterivati. Najbitnije je da domaćin zna šta hoće
i kakav kvalitet rakije hoće. Ako je koristio kvalitetno voće,
pridržavao se nekih standarda i u pravom trenutku prekinuo vrenje onda
tu nema greške. Moj nastup u takvim situacijama je samo da nadgledam
proces destilovanja i pravilno održavam temperaturu. Veliku opasnost za
čoveka predstavlja industrijski smeđi šećer. Setite se “Zozovače“ ili
kako su je zvali “Guslar“. Mnogi ljudi su bili u životnoj opasnosti zato
što je neko na lak način hteo da zaradi velike pare. Metil mora da se
odstrani iz rakije, on je taj koji kod konzumenta izaziva bolove u
glavi, povišava nivo želudačne kiseline, izaziva slepilo pa čak i smrt.
Rekli
ste da se u mnogome razlikovalo nekad i sad?
- Nekada nije postojao “"grad“", aparat kojim se
meri jačina rakije. Veštom tehnikom majstora se prosulo malo rakije na
vatru pa je tako odredio da li još treba da se peče ili prekida. Danas
postoje svi mogući aparati tako da je posao olakšan. U današnje vreme se
piju mnogo ljute rakije, kao da je svima stalo da rakija ima što više
stepeni pa kad je čovek popije kaže da mu je progoreo želudac. Nekada su
se pekle aromatične rakije ne preterano jake ali ukusne i nisu izazivale
nikakve teskobe u organizmu.
Govori
se da će se novim zakonom regulisati ovaj stari zanat?
- Mislim da su to prazne priče. Ne možeš našem
čoveku zabraniti da peče rakiju. Kao što je apsurd da se zabrani
svinjokolj. Neke stvari su tradicija stara vekovima i onda treba da
prekinemo nasleđe. Mislim da od toga nema ništa. Slažem se da treba da
postoji neki red i da neko mora da bude odgovoran, ipak su krajnji
konzumenti ljudi i to nije šala. Kao što je mene otac naučio tajne ovog
zanata tako sam naučio svog sina a nadam se da će i on svog takođe
naučiti a do tad ko zna koliko ćemo se puta sresti vi ja i naša “vesela
mašina“.
Goran Milošević
IVANA DIMITRIĆ PEŠIĆ,
AKADEMSKI SLIKAR
Slikarstvo i
pedagogija
Potiče iz veoma prepoznatljive umetničke porodice i
nesumnjivo je da je taj genetski talenat na pravi način nadgradila. Od
malih nogu je plenila svojom likovnom veštinom, vrednoćom i istrajnošću,
da bi, maestralno okončavši vrhunsko obrazovanje, poentirala nasledivši
dugogodišnju prefesorsku legendu Vlastimira Madića na mestu nastavnika
likovnog u starčevačkoj Osnovnoj školi. Dileme nema, i mališani znaju, u
pitanju je Ivana Dimitrić-Pešić, akademska slikarka i profesorka
likovnog u Osnovnoj školi Vuk St. Karadžić.
Ivana Dimitrić, rođena 28. februara 1976. godine u bolnici
u Pančevu, od majke Ane i oca Božidara, uz sestru Mariju. Udata je za
Zvonka, s kojim ima sina Luku. Završila je Osnovnu školu u Starčevu,
srednju arhitektonsko-tehničku “Vojislav Ilić“ u Beogradu, i, naravno,
Fakultet likovnih umetnosti u istom mestu. Trenutno radi, kao što je
pomenuto u školi “Vuk St. Karadžić“ u Starčevu kao nastavnik likovne
kulture. Učestvovala je i na brojnim kolonijama i izložbama, od kojih
joj je najznačajnija ona magistarska u Galeriji Fakulteta likovnih
umetnosti u Beogradu. Član je Udruženja likovnih umetnika Srbije od
2003. godine, a u slobodno vreme voli i da čita, piše, gaji cveće...
Kako je
odrastala mala Ivana?
- Odrasla sam u Starčevu, sa roditeljima i
sestrom Marijom u porodičnoj kući sa pogledom na rit koji je svojim
prostranstvom odigrao veliku ulogu u mom detinjstvu. Sećam se da smo se
puno igrali u prirodi - pravili splavove od trske na obližnjem kanalu,
igrali lastiša, omiljenih žmurki... Volela sam i da se penjem po drveću,
da vozim bicikl (to i dan-danas obožavam!). Bile su to prave dečje igre.
Imala sam lepo detinjstvo. Roditelj je danas pod lupom - odgovoran za
sve strahove i traume, ali, ja mislim da je od neprocenjive važnosti
ljubav i sigurnost koju samo roditelj može detetu da pruži, i, upravo su
kod nas roditelji odigrali ključnu ulogu, i podržali nas u želji da se
bavimo umetnošću.
Školovanje...
- Pa, toliko volim školu da nikako da izađem iz
nje (šala mala). Lepo je prisetiti se školskih dana. “Zabavištanske“
dane provela sam u Donjem kraju... Volela sam vaspitačicu Ljilju.
Učiteljica Mara je kod svih razvila osećaj za odgovornost, a, kasnije -
razredna Goca, osećaj za druženje i učenje. Već u prvim školskim danima
sam zavolela likovno, srpski, muzičko, istoriju i fizičko a, nikako se
nismo shvatali matematika, hemija, fizika i ja! Iako je bio strog,
volela sam i nastavnika Vlastu i likovno, tu sam se osećala kao “riba u
vodi“.
Srednju arhitektonsko-tehničku školu sam završila
u Beogradu, i to je bio jako težak period za sve. Bile su to 90-te,
ratovi su se zahuktavali, nije bilo novca, prevoza, hleba, struje...
Mladost,
druženje...
- Što se tiče izlazaka, bili smo jako skromni -
povremene posete diskoteci u centru Starčeva, kasnije sjajni koncerti u
Studentskom - “EKV“, “Partibrejkersi“, “Van Gog“, “Riblja Čorba“... Bili
smo više okrenuti druženju, dobroj muzici, knjigama i filmovima. U to
vreme, upoznala sam i svog supruga Zvonka (razmenjivali smo i slušali
stare ploče - “Dilana“, “Led Cepelina“, “Dorsa“). Danas imamo sina Luku,
i mogu da kažem da je biti roditelj jedna od najlepših stvari koje ti se
u životu dogode.
Slikarstvo...
- Crtala sam oduvek. Još kao mala sam znala da ću
biti slikar. Ipak, i slikarstvo, kao i svaki posao, zahteva umeće, trud
i ljubav. To je zanat, koji, iako na prvi pogled deluje kao lagan hobi,
ume da bude i fizički i umno, veoma naporan posao. Stvaralaštvo se
razvija još u ranom detinjstvu, i, hvala mojoj porodici koja je
prepoznala i podržala sklonost ka umetnosti.
Studije...
- To je najlepši period mog školovanja. Na
Akademiji sam naučila mnogo toga - prošli smo kroz crtež, slikarstvo,
vajarstvo, grafiku, mozaik... Mora puno da se radi i uči (od jutra do
večeri), ali, zahvaljujući svojim profesorima i dobrom društvu, radili
smo i družili se neumorno. Završila sam slikarstvo (klasa prof.
Slobodana Roksandića i Anđelke Bojović), a magistrirala crtež kod prof.
Radomira Kneževića. Veliku ulogu u mom likovnom razvoju odigrao je
magistar slikarstva Čeda Kesić, kao i moja sestra Marija, takođe
magistar slikarstva, čija mi je podrška uvek značila. Hvala im na svemu.
Posao...
- Posao u školi nastavnika likovne kulture je
došao sasvim slučajno, ali se nisam pokajala - lepo mi je sa decom,
naročito darovitom. Radno vreme ostavlja dosta prostora za druge stvari
kojima volim da se bavim. Tu su i sjajne kolege, zapravo pravi
prijatelji sa kojima mi je čast i zadovoljstvo što radim. Ovom prilikom
ih sve pozdravljam.
Starčevo danas...
- Starčevačka kultura je poznata po svom
arheološkom nalazištu još iz doba neolita, pa, iako nalazi svoje mesto u
istoriji, često se srećemo sa nekulturom (ružne reči, smeće, blato sa
traktorskih guma po ulicama, nepoštovanje starijih...). Ruku na srce,
moram da pomenem Starčevce koji se bore sa nekulturom - imamo galeriju,
predivan Trg, hipodrom, tribine, kulturne ljude različitih zanimanja -
profesore, slikare, lekare, muzičare, pčelare, stolare... Treba ih
podržati i sačuvati. Jer, poznato je - “Teško je biti prorok u svom
selu“.
Poruka sugrađanima...
- Učinimo sve što možemo za sebe i svoju
porodicu. Sačuvajmo prirodu. Jer - “ne nasleđujemo zemlju od svojih
predaka, nego je pozajmljujemo od svoje dece“.
Jordan Filipović
Vrh
strane
|