Kultura
ODRŽAN SEDMI FESTIVAL
MALIH TAMBURAŠKIH SASTAVA
Vojvođani najbolji tamburaši
Festival opravdao sva
očekivanja. I ove godine ostvaren međunarodni karakter, a po prvi put
muzicirali i Mađari. U jakoj konkurenciji, pobedili Novosađani, a
Festivalom zadovoljni svi - i učesnici i publika
|
SCENA: Ansambl Viniški tamburaši - učesnici iz Slovenije |
|
PUBLIKA: Sala je bila prepuna |
|
PESMA: I glas i stas |
U subotu 3. novembra održan je sedmi po redu Međunarodni
festival malih tamburaških sastava. Starčevo je i ovoga puta bilo
domaćin tamburaškim sastavima sa prostora Srbije, Crne Gore, BiH -
Republike Srpske, Hrvatske, Slovenije, Mađarske, Makedonije i Rumunije.
Neki od orkestara su već “domaći“, budući da dolaze od prvog festivala,
a neki su nastupili po prvi put.
Punoj sali Doma kulture predstavilo se 12 malih
tamburaških sastava. Publika je imala priliku da uživa u više od pet
sati kvalitetne muzike, a kroz veče i program ih je vodio Miroslav Žužić
Žule. Na festivalu su učestvovali:
- Tamburaški orkestar “Melem“ - Melenci;
- Tamburaški orkestar “Kapedunum“ - Užice;
- KUD “Abrašević“ TO “Bisernica“ - Šabac;
- Tamburaški orkestar “Muzički signali“ - Bijelo Polje, Crna
Gora;
- Orkestar “Kumanovski tamburaši“ - Kumanovo, BJR Makedonija;
- Tamburaški orkestar “Lale sa Moriša“ - Čanad, Rumunija;
- Tamburaška skupina KUD Oton Župančić “Viniški tamburaši“ -
Vinica, Slovenija;
- Tamburaški orkestar “Vizin“ - Mađarska;
- Gradski tamburaški orkestar -
Banja Luka, Republika
Srpska, BiH;
- Hrvatski kulturni centar “Bunjevačko kolo“ -
Subotica;
- Tamburaška škola Batorek -
Osijek, Hrvatska i
- Tamburaški orkestar “Vojvođanski tamburaši“ -
Novi Sad.
Stručni žiri u sastavu: predsednik žirija Petar
Pavlov (muzički pedagog), Slobodan Atanacković (profesor - kompozitor),
Radomir Grujičić (dugogodišnji primaš u tamburaškom orkestru RTS-a
Novi Sad),
Zoran Bugarski Brica (član Izvršnog odbora tamburaških društava
Vojvodine i predsednik Društva ljubitelja tambure ansambla “Zorule“) i
Slobodan Vukadinović (Radio Pančevo), doneo je odluku da prva tri mesta
zauzmu sledeći orkestri:
Prvo mesto - Tamburaški orkestar “Vojvođanski tamburaši“ -
Novi Sad;
Drugo mesto - Tamburaški orkestar “Lale sa Moriša“ - Čanad,
Rumunija;
Treće mesto - Orkestar “Kumanovski tamburaši“ - Kumanovo,
BJR Makedonija.
Ove godine, žiri je odlučio da, po prvi put,
dodeli tri nagrade za najbolje instrumentaliste:
Prva nagrada - Tomaš Starović, primaš iz orkestra
“Vojvođanski tamburaši“
Novi Sad;
Druga nagrada - Zoltan Vizari, primaš iz tamburaškog orkestra
“Vizin“ Mađarska;
Treća nagrada - Tomislav Romić, basista iz orkestra
“Bunjevačko kolo“,
Subotica
Nagradu publike poneo je orkestar “Vojvođanski
tamburaši“ iz Novog Sada, kome je ovo ujedno i treća nagrada na ovom
festivalu.
Evo i izjava učesnika
ovogodišnjeg Festivala:
Željka Karin-Biličić, vođa Tamburaške skupine
“Viniški tamburaši“, Vinica, Slovenija:
- Prošle godine smo bili prvi put na ovom
festivalu, ovo sada nam je drugi put. Mislim da je ove godine publika
mnogo veselija. Veoma smo zadovoljni našim nastupom i time kako nas je
publika prihvatila. Takođe smo zadovoljni organizacijom. Učestvovali smo
na državnom takmičenju u Sloveniji i tamo smo pobedili kao najbolji
mali sastav.
Takođe smo dobili pohvalu kao grupa koja je najviše napredovala od
prošle do ove godine i jako smo ponosni na tu nagradu. Nadam se da ćemo
i sledeće godine doći, to zavisi od našeg selektora koji predlaže grupu
koja dolazi na vaš festival.
Nino Veličkovski, vokalni solista, menadžer i
tehnički osnivač orkestra “Kumanovski tamburaši“, umetnički direktor
festivala u Kumanovu, 3. mesto:
- Ovo je četvrta godina kako, na naše veliko
zadovoljstvo, “Kumanovski tamburaši“ dolaze na ovaj Festival. Mi smo se
već odomaćili ovde, veoma nam je lepo kod vas. U svakom slučaju Festival
ide jednom uzlaznom linjom, što se tiče kvaliteta - svake godine sve je
boljih i boljih orkestara. Gostoprimstvo je tradicionalno dobro i ja
mislim da svaki festival treba da ima tu ideju da bude prava fešta. Meni
je možda i bitniji taj drugi deo posle festivala kad se svi družimo,
bolje upoznamo i više sviramo. Na sceni je takmičarski karakter, ipak tu
ima malo discipline, minutaže... Uglavnom znam ove orkestre sa raznih
festivala u Bijelom Ponju, Banjaluci, Novom Sadu, i znam koji je
kvalitet ovde. Ne bih da dajem neke posebne izjave što se tiče ostalih
orkestara; na primer. znam da je dobar “Batorek“ iz Hrvatske, zatim iz
Banjaluke, orkestar iz Subotice... Sve zavisi od žirija, publike i
repertoara koji je odabrao sam orkestar.
Slaven Pavlović, “Lale sa Moriša“, Čanad,
Rumunija, 2. mesto:
- Ovo nam je drugi put da dolazimo u Starčevo. Mi
kao prava i iskrena dijaspora - imamo najlepše i najbolje utiske. Video
sam puno drugih festivala - u Subotici, Rumi, Hrvatskoj, i mislim da je
ovo početak nečega u čemu bi se mi Srbi jednom složili gde smo, šta smo
i ko smo. Ovaj festival mi se čini kao jako dobar. Mi nismo neki
vrhunski tamburaški kvalitet, ali ovo je jako dobar početak u smislu
očuvanja srpskog i banaćanskog duha. Jako je dobro što ovde ima ljudi sa
svih strana - Hrvata, Slovenaca, Rumuna, Mađara... Uglavnom, ovo je
veoma važan i korektan korak, što se tiče tamburaškog muziciranja u
regionu.
Dragan Vukosavljević “Vojvođanski tamburaši“,
Novi Sad, 1.
mesto:
- Mi prvi put nastupamo ovde. Malo smo strepili
kako će sve izgledati jer smo čuli da je jako kvalitetan festival, pa
smo se spremili dobro. Dobili smo prvu nagradu, nagradu publike i
nagradu za najboljeg instrumentalistu. Nastupili smo nedavno na
“Bisernici“ i tu smo osvojili prvo mesto. Imamo kompletan
mali orkestar i sjajnog
solistu Marijanu Dračanski - Macu, koja nam je puno pomogla. Odlučili
smo se za taj splet ruskih pesama, koji je ona pevala.
Branko Davidović,
orkestar iz Banja Luke:
- Dolazimo u Starčevo od prvog Festivala, pa evo
do danas. Slažem se sa žirijem, što se tiče nagrada. Smatram da ovaj
festival svake godine dobija na kvalitetu, sve se bolje svira. Mislim da
sam u pravu kada kažem da je Starčevo broj jedan, kada govorimo o malim
tamuraškim sastavima. Kada bi mene pitali, ja bih insistirao da bude što
manje vantamburaških instrumenata kao što su gitare, violine itd. To bih
dozvolio u velikim sastavima. Što se tiče samog repertoara, nije se
ponavljao, izbor je bio dobar, publika je mogla da sluša raznovrsne
kompozicije. Mi koji radimo i borimo se za afirmaciju tambure i
tamburaške muzike, radimo na tome da predstavimo tamburu kao instrument
koji je univerzalan i ide u red klasičnih instrumenata kao što su
violina, mandolina, gitara, koji se u muzičkoj školi uče u obaveznom, a
ne u tradicionalnom sastavu. Tamburaši se vole pohvaliti i odsvirati
nešto iz klasičnog repertoara, iako ja lično mislim da tamburu treba
zadržati za ono za šta je napravljena, a to su naše starogradske pesme.
To su moje sugestije i nadam se da ću imati prilike da o tome pričam u
Tesliću na konferenciji tamburaških orkestara i organizatora tamburaških
manifestacija.
Silvester Balić,
Tamburaški orkestar “Vizin“, Mađarska:
- Prvi put smo u
Starčevu. Sve je u najboljem redu, organizacija je dobra. Nismo se
nadali da će biti ovoliko orkestara i da će Festival biti na ovom nivou.
Naš primaš Zoltan Vizari je osvojio nagradu za najboljeg
instrumentalistu. Pre tri nedelje bili smo u Novom Sadu na manifestaciji
“Pristalice Janike Balaša“ i tada nas je organizator pozvao na ovaj
Festival.
Vidomir Jelisijević, direktor Doma kulture
Starčevo:
-
Po mišljenju posetilaca
ovo je bio jedan od najorganizovanijih i najboljih festivala do sada.
Sve je u organizacionom smislu funkcionisalo kako treba. Učestvovali su
dobri sastavi, a stvar je ukusa i mišljenja da li je pobednik pravi.
Posebno bih hteo da se zahvalim sponzorima koji su pomogli ovu
manifestaciju, koja je sigurno jedna od najjačih u Srbiji - Mesnoj
zajednici Starčevo, Opštini Pančevo i svima koji su doprineli da ova
manifestacija dobije ovakav karakter i bude zaista dobra. Primedbi na
ocenu žirija će uvek biti, inače sa druge strane gosti su bili veoma
zadovoljni. Postoji jedan veliki problem koji se javlja već godinama u
Pančevu, a to je katastrofalan smeštaj u Hotelu “Tamiš“. Gosti su se
žalili na neke nedostatke koje sada ne bih pominjao. Verovatno će ljudi
koji treba da brinu o tome uvideti problem i rešiti bar neke ostnovne
stvari. Sramota je da jedan ovakav grad nema adekvatan hotel.
Maja Vulović
G. Milošević
DEŠAVANJA U KREATIVNOM KULTURNOM KLUBU
1. novembar - tribina
Ombudsmanova iskustva
Mrdović
Sekretar pančevačke kancelarije Pokrajinskog
ombudsmana Radmila Mrdović je, uz asistenciju voditelja Momčila
Mrčkovića, odgovorila je na niz interesantih pitanja građana iz raznih
oblasti. Takođe, dala je potrudila se da prisutnima pojasni instituciju
ombudsmana.
8. novembar - izložba
Slike sa turnira
Dragojević
Peintbol klub “Adrenalin“ koji odlično
funkcioniše u Starčevu pod vođstvom Branka Dragojevića, priredio je
izložbu fotografija koja prikazuje najzanimljivije momente ovog, novog i
neobičnog, ali veoma popularnog sporta.
11. novembar -
predavanje
Rak grlića materice
Učesnici predavanja
U organizaciji Društva za borbu protiv raka i KKK,
gostovao je vrhunski onkolog dr Slobodan Ovuka, koji pred dvadesetak
žena dao osnovne informacije o kanceru grlića materice, u mnogim
naprednim evropskim državama davno zaboravljena bolest, ali i o drugim
oblicima raka koji su karakteristični za žene. Program je vodio
predsednik udruženja Milan Bisak.
Dan kasnije osnovano je koordinaciono telo ovog
udruženja u Starčevu od pet članova koje će se sastajati u Kreativnom
kulturnom klubu, a za koordinatora odabrana je Natalija Manić. Ovo telo
namerava da u perspektivi pokrene veliki broj aktivnosti na podizanju
nivoa svesti kada se radi o informisanju, preventivi i drugim oblicima
zaštite zdravlja građana Starčeva.
17. novembar - koncert
“Šikara“ i “Kamil“
Amer u KKK
Nezapamćen događaj,
kome bi pozavidele i mnogo veće sredine. Posle nastupa pančevačke grupe
“Jewy Sabatay“, pravi performans izveo američko-francuski dvojac
perkusionista Skot i Jan ili, jednom rečju “Shikara“. A, zatim, prava
poslastica za sve srećnike i ljuritelje dobre muzike - nastupio je
izuzetni gitarista, američki Čeh - “Kamil“. Prikazavši fantastični
kvalitet najpre na gitari, ali i na atraktivnom havajskom instrumentu,
izmamio je salve aplauza i nekoliko puta izlazio na bis. Usledilo je
prisno druženje Starčevaca i gostiju u odličnoj opuštenoj atmosferi.
Svake nedelje
KKKino klub
Nastavlja se druženje ljubitelja filma u terminu
nedeljom od 20 časova, kada član Kluba Jano Kerekeš, prekaljeni filmofil,
daje je presek najznačajnih svetskih kinematografkih pravaca - kao što
su evropski, američki nezavisni, SF film...
NAREDNI PROGRAMI u KKK (decembar 2007.)
četvrtak 6.12.2007.
god. - 19.00:
promocija knjige - “Če Gevara“ - gost: Borislav Lalić (Beograd);
nedelja 9.12. -
20.30:
kino KKKlub: Velikani svetske kinematografije;
četvrtak 13. 12. -
19.00:
tribina - “Akcioni plan zaštite životne sredine NIS-RNP“,
gosti: direktori NIS-RNP;
subota 15. 12. -
22.00:
humanitarni koncert - “Paper Cuts“ Pančevo i “Kreativni
nered“ Starčevo;
nedelja 16. 12. -
20.30:
kino KKKlub: Evropski film;
petak 21 12. -22.00;
koncert - “Hate Mondays“ - B.N.S.
nedelja, 18.12. -
20.30:
kino KKKlub: SF film
Posetite nas, svi programi su BESPLATNI!
FELJTON: Istorija
starčevačkog rokenrola
8.
nastavak (1995. - 1999.)
|
Koncert Van
Goga u Starčevu 1997. godine |
Tada, sredinom devedesetih godina prošlog veka,
“MLO“ je bila jedina aktivna starčevačka rok grupa. Međutim, pored te
činjenice postojao je problem “živih svirki“. Naime, osim u lokalu “Tak“,
ova grupa nije nastupala na nekom drugom mestu u selu. Svi ovi razlozi
doprineli su da jedna grupa entuzijasta organizuje rok manifestaciju -
TRAS (Trenuci Rokenrol Akcije u Starčevu) na čelu sa idejnim tvorcem ove
manifestacije Petrom Andrejićem.
“Radio bandera“ je takođe bila Andrejićeva ideja,
(a nekada je i ranije postojao razglas u centru sela) i uz materijalnu
pomoć tadašnjeg saziva Mesne zajednice, pomoći Doma kulture koja se
ogledala u prostoriji koja je data na korišćenje, i uz tehničku pomoć
Gorana Miloševića, žice su bile razvučene po banderama u centru sela, a
onda i razglas od gitarskog pojačala, zatim dva kasetofona i dva
mikrofona. U određenim terminima, “Radio bandera“ je imala goste u
programu i puštana je aktuelna rok muzika tog vremena. Mladi su se
okupljali u centru i to je, u vreme nemaštine devedestih, bilo odlično
prihvaćeno jer mladi nisu tako često odlazili u lokale. Omladina je
ispunjavala prostor ispred Ambulante i ispred spomenika u centru.
Negde, u to vreme “Tak“ je bio zatvoren, a “MLO“
biva prinuđen samo na vežbanje u prostorijama Doma kulture, koje je
delio sa “Bluz deliversima“.
Jedno vreme je, tokom 1995. godine, na mestu
bubnjara u grupi bio Zoran Lazić. Zbog gotovo zatvorene scene za nastup
u svom selu (pristup lokalima su imali samo “narodnjaci“), “MLO“ sa
nekoliko autorskih pesama postaje “tezga-bend“ i nastupa van Starčeva.
Grupa i dalje neguje pank-rok zvuk.
Jedna grupa muzičara, u sastavu: Racko, Joca
Bardak, Toma Ferek i Marko Šic, svirali su jednu, čvršću varijantu bluza,
ali nisu imali ni jedan nastup već su samo vežbali u već pomenutom
podrumu Šicovih. U leto 1997. godine, Darko Ješić donosi svoju novu
zbirku pesama, basisti “MLO“-a, Goranu Restaku, te tada i muzički biva
obrađena jedna pesma, koja će postati veliki hit, a zove se “Riba“. Ovoj
pesmi je ovih dana ravno deseti rođendan od kada je prvi put javno
izvedena, a to je bilo na koncertu “Zabranjenog pušenja“ u Starčevu (treći
TRAS), gde je “MLO“ svirao kao predgrupa.
Ovaj koncert je u selo namamio toliko ljudi (više
od 1200!) iz različitih krajeva zemlje, da se te večeri, bukvalno nije
moglo proći kroz park, a plato ispred Doma kulture, kao i šire područje
centra, bili su krcati (Andrejić je uspeo da dovede “Zabranjeno pušenje“
pre nego što su oni započeli svoju povratničku karijeru u Srbiji!).
Postoji jedna simpatična anegdota sa tog koncerta, održanog u Velikoj
sali. Naime, nekoliko lokalnih “pivopija“ sačekali su na stepeništu
gitaristu “Pušenja“, Gorana Terija i molili ga da im svira “na uvo“
užičko kolo na gitari! Pošto je vaš novinar bio na licu mesta, pouzdana
je činjenica da im je ispunio želju.
Posle ovog velikog koncerta usledio je nastavak
TRAS-a koncertom “Van Goga“, a zatim su se na besplatnim svirkama
izređali svi bendovi koji nešto znače u Srbiji: na ukupno 13 TRAS-eva,
svirali su “DLM“, “Goblini“, “Ateist rep“, “Kontrabanda“, “357“, “Direktori“,
“Blaža i kljunovi“, sve do poslednjeg TRAS-a kada je nastupila grupa
“Električni orgazam“. Zanimljivo je da je jedan od koncerata TRAS održan
i u Pančevu - u “Studentskom“ su Starčevci priredili koncert “Blok auta“,
ali i u drugim selima - rok veče u organizaciji TRAS-a održano je u
Glogonju i Brestovcu, a u Novom Selu je svirala grupa “Dža ili bu“. Na
svim ovom svirakama “MLO“ je učestvovao kao predgrupa. Inače, sam
serijal koncerata TRAS započeo je gostovanjem tada vrlo popularne grupe
“Oružijem protivu otmičara“ 1997. godine.
Tokom 1997. godine bubnjar Maki Đurišić napušta
bend “MLO“, a na njegovo mesto dolazi još jedan mlad i vrlo talentovan
bubnjar - Dušan Mladenović. Inače, Maki je često odlazio i vraćao se u
družinu “MLO“.
U rad je kao vokal bila uključena i Maja Vulović,
koja je sa bendom napravila nekoliko, između ostalog i rođendanskih
koncerata. Kasnije, na mestu današnjeg lokala “Park“, postojao je lokal
koji se zvao “Neolit“, a na njegovom čelu bio je Stevica Restak. “MLO“
je svirao nekoliko puta i u tom lokalu. U to vreme, muzički se kalio
Slobodan Stanišić, kao bubnjar, a nekako, na drugoj strani i Dalibor
Adamov Dacko, basista i Miljan Nedić, gitarista. Ovi mladi muzičari tek
kasnije počinju ozbiljno da učestvuju u izgradnji starčevačke rok scene.
No, tada je vreme u Srbiji postajalo veoma mračno i u vazduhu je
počinjao da miriše barut. Te, najmračnije 1999. godine, tokom
bombardovanja, grupa “MLO“ je održala poslednji koncert na platou ispred
Doma kulture, pred velikim brojem Starčevaca, nakon čega je prestala da
postoji.
(nastaviće se)
Darko Ješić
VUKOVAC – radovi učenika OŠ “Vuk Stefanović Karadžić”
Zašto sam se
nasmejala
U mom
detinjstvu bilo je dosta veselih, zanimljivih, smešnih, događaja u
kojima sam se ponekad šalila na tuđi račun, ali i za uzvrat prihvatila
šale na svoj račun i nisam se ljutila. Veoma me raduje kada se i sama
nađem u smešnoj situaciji, nisam snalažljiva da je izbegnem, ali drago
mi je da sam nekoga time nasmejala. Ovoga puta izabrala sam događaj sa
ekskurzije u Brankovini.
Dok smo
putovali do Brankovine, u autobusu sa mojim vršnjacima bilo nam je
zabavno, jer smo razgovarali, šalili se i pevali. Ja sam napravila
nekoliko snimaka, fotografišući svoje drugove i drugarice, da bi imali
sliku za uspomenu. Lepo smo se družili u autobusu, tako da nismo
primetili da smo već stigli u Brankovinu. Obišli smo grob naše
pesnikinje Desanke Maksimović, a u meni se javio neki čudan osećaj. Bila
sam srećna što sam odala poštovanje i poklonila se znamenitoj
književnici, a istovremeno tužna što nije među živima. Ipak, ubrzo
pažnju mi je privukla grupa veselih svatova u obližnjoj crkvi, pa sam uz
učiteljičino odobrenje otišla da vidim mladence. U crkvi je u toku bilo
venčanje. Prelepa duhovno-romantična svečanost, koja me uvek inspiriše.
U momentu dok sam se vraćala grupi svojih drugova, sinula mi je ideja da
se malo našalim. Prišla sam im rekavši: - Hej drugovi, ispred Crkve su
mladenci, a sa njima je Irena iz one emisije “48 sati svadba“. Svi moji
vršnjaci potrčali su ka crkvi, a učiteljice za njima. Mislila sam da je
to duhovita šala i očekivala takvu reakciju društva po dolasku. Već tada
sam se smeškala, jer mi je uspeo “vic“. Međutim, moji vršnjaci nisu bili
baš oduševljeni, neki su bili namrgođeni razočarani zbog “lažne uzbune“.
Drugi mi pretili, tako umalo nisam dobila neki udarac. Jedino su se
učiteljice nasmejale rekavši da im je simpatična moja šala. Međutim, ja
sam htela da nasmejem svoje vršnjake pa da su mi i odgovorili: - Izem ti
vic Teodora.
Moguće da
mi šala nije baš originalna, ali zaista sam samo želela da se malo
zabavimo. Priznajem da sam ih na taj način uvredila govoreći neistinu,
ali nije zlonamerno. Kao svako radoznalo i nestašno dete, i danas kada
se toga setim, kradom se smeškam.
Teodora Lazičić 5/3
Jesenji list mi priča
Duvao je
jak vetar, tako da me je izmamio napolje. Hteo sam da ga osetim, da
čujem taj zvuk i nekako da ga uhvatim. Izašao sam napolje i ispružio
ruke. U tom trenutku kao da mi je neko stavio list u ruke. Čuo sa neki
čudan zvuk. Zamislite taj list mi priča. Priča svoju priču. Stigao je iz
velike doline na krilima vetra. Tamo odakle dolazi bio je srećan. Imao
je puno prijatelja: sunce koje ga je grejalo i malu kuću među oblacima.
Ptice su mu svaki dan svraćale i pevale svoje pesme, dok se on njihao uz
njihov ritam. Prkosio je svakom izazovu i osećao se snažniji. Ni kiša,
ni vetar mu nisu naudili. Čak se i sa njima slagao, dok mu jesen na
vrata nije pokucala. Tada se osećao slabim. Počeo je da menja svoju
zelenu boju. Jedva je čekao kada će da krene na dalek put. Rekao mi je
da mu je bilo drago što smo se upoznali, i uznese se u nebo i nestade.
Ja znam da će opet doći da mi priča priče. Čekaću vetrove svaki put kada
dolaze. Čekaj te i vi možda vam priča bude još lepša.
Uroš Tasić 4/2
Jesen je isplela
čarobne slike
Završeno je
leto. Kreće jesen. Ova jesen ima za nas puno slika. Otišao sam u park i
video te slike. U stvari to je bila jedna velika slika koju ću vam
opisati. Na slici u jesen je voće koje puca od soka i slasti, povrće se
pravi važno, jer je sazrelo. Kao zlatni dukati lišća koji padaju sa
grana. Biljke su se umorile ali se još presijavaju na suncu. Životinje
odlaze na jug, divlje životinje ostaju i sakrivaju u svoja skloništa.
Ljudi beru kukuruz, pšenicu, ječam, a u vinogradima beru voće. dok ih
lagani povetarac obasija i daje im snagu i volju. Majke spremaju zimnicu.
To je ta slika jeseni i lepote jeseni.
Posle dva
meseca došla je zima bilo je lepo ali to je već druga i duga priča.
Lazar Despić 4/2
Najlepša lica moje
domovine
Među najlepšim licima moje domovine su trenutno
Novak Đoković, Jelena Janković i Ana Ivanović. Za mene je najlepše lice
Ana Ivanović, zato što je ona postigla najbolje rezultate, što se tiče
ženskog tenisa.
Ana ima lepe braon oči, dugu smeđu kosu, pa je
zato i pored sportistkinje proglašena i kao najlepša devojka sveta. Ana
ima odličan udarac desnom rukom tj. “dvoručni bekend“ koji joj pomaže da
postiže sve bolje i bolje rezultate. Tenisom je počela da se bavi od
svoje pete godine, kada su joj roditelji kupili pravi teniski reket i od
tada pa sve do danas ona provodi svoje vreme na teniskim terenima. Anina
najveća protivnica, kada je u pitanju tenis, je Marija Šarapova, koja se
nalazi na drugom mestu u svetu. Svaki put kada gledam meč između njih
dve, ja se nerviram kao i Ana. Gledajući ovo prvenstvo u Americi,
poželela sam da i ja zaigram tenis, da li zbog aplauza ili zbog lepih
haljina, ali kada malo bolje razmislim, ipak mi se najviše sviđa odbojka,
koju treniram od svoje devete godine. Moja domovina iako je mala,
poznata je po sportu, a trenutno najviše po tenisu zahvaljujući Novaku,
Jeleni i Ani, koji su našu zemlju učinili još lepšom.
Nadam se da će najlepše lice moje domovine
nastaviti da osvaja gemove i setove širom sveta još dugo, dugo, sve dok
ja ne odrastem pa da takve rezultate postižem u odbojci i da budem uzor
deci koja će možda nekada pisati i o meni.
Sara Aleksić 5/1
Anđelka Miletić 6/3
SLOVO O VERI
Stvaranje ili evolucija
Novi sistem vaspitanja
i obrazovanja po kome je verska nastava ponovo vraćena u školu, otvara
dilemu pojedinih ljudi o tome da li različite teorije o postanku sveta
mogu imati i neke negativne crte ili čak mogu, u shvatanju pojedinih
nauka da unesu i pometnju među učenicima. Znamo da u školi, kada je reč
o postanku sveta imamo dve različite ili čak suprodstavljene teorije:
jedna je kreacionistička, po kojoj je Bog tvorac (stvoritelj) sveta,
vidljivog i nevidljivog; druga je darvinistička, ili teorija evolucije,
po kojoj je život nastao sasvim slučajno i to postepenom evolucijom
tokom miliona godina. Zastupnici ateističke teorije ne pokazuju ni malo
tolerantnosti prema religioznom stavu, već sami sebe čine predstavnicima
vere u evoluciju i Darvinovo učenje. Marksističko - materijalistička
ideologija ugradila je u svest ljudi jednu drugu vrstu religije koja
svoje delovanje usmerava kao mržnju prema veri u Boga, nazivajući takvu
veru “opijumom za narod“. Iz takvih ateističkih stavova upravo je i
proizašla tvrdnja da učenik mora prihvatiti samo tobož naučnu teoriju, a
da druge teorije treba, ne samo odbaciti, nego ih ne treba ni izučavati.
Međutim, ako današnji ideolozi smatraju religiju kao nešto zaostalo i
degradirajuće za društvo i to svoje gledište temelje na razvoju nauke i
ljudskom progresu, onda samouvereno možemo tvrditi da nisu u pravu.
Upravo razvojem nauke i utvrđivanjem naučnih činjenica otvara se put ka
postojanju neke uzvišene sile Premudrog Tvorca koji je stvorio ovakav
savršen svet. Mi te dokaze danas nalazimo u skoro svim naukama kao što
su bilogija, fizika, hemija...
Posmatrajući ovaj vidljivi svet, posmatrač može
zaključiti da takvo savršenstvo koje besprekorno funkcioniše u svetu ne
može biti nikakvo delo pukog slučaja, već samo delo nekog Savršenog i
Premudrog Tvorca. Kada sagledavamo neku umetnost: slikarstvo,
književnost, muziku; ona nas uvek upućuje na umetnika koji je tu
umetnost stvarao. Slika je delo slikara, književno delo ukazuje na pisca,
a ovako savršen svet ukazuje na Boga, kao savršenog Tvorca.
Pomenućemo takođe i činjenicu da zakoni koji važe
u naukama, ukazuju to isto, kao što je zakon u fizici: “nema posledice
bez uzroka“ ili u biologiji: “sve živo nastaje od živog“.
Takođe, pobornici marksističko - materijalističke
ideologije iznose činjenicu kako se tobož nauka i religija
suprodstavljaju, pritom zaboravljaju kako je veliki broj naučnika koji
su bili religiozni. Ilustracije radi pomenućemo samo neke velike umove
kao što su: Johan Kepler, Robert Bojl, Isak Njutn, Majkl Faradej,
Semjuel Morze, Džejms Džul. Luj Paster, Džejms Klark Maksvel, Fleming
Paskal i mnogi drugi. Kada su jednog astronauta pitali kako se oseća
gore u svemiru, za prirodno je bilo očekivati da će govoriti o ljudskom
napretku i ljudskoj nadmoći, međutim njegov odgovor je bio da gore u
svemiru nikad bliže nije osetio Boga i njegovo prisustvo.
Ali da se vratimo na teoriju Čarlsa Darvina, po
kojoj je život nastao kroz prirodne, materijalističke, evolutivne
procese iz jedinstvenog izvora, koji je, opet, sličnim procesom nastao
iz mrtvog, neživog sveta i da ukažemo na činjenicu da je čak i on bio
religiozan i da je u svom delu kao što je “Poreklo vrsta“ - ostavio
bezbroj pitanja bez odgovora.
Pitanje nastanka sveta iz nežive materije potpuno
je neodrživo sa gledišta današnje nauke, najobičnija ćelija nije ni malo
jednostavna i ne može nastati slučajno. Pronalaženjem mikroskopa
utvrđeno je da jedna ćelija predstavlja pravu malu fabriku u kojoj sve
funkcioniše po savršenom planu. Da bi život nastao iz nežive materije
moralo bi se desiti neko ogromno čudo, kao što bi uragan mogao,
prolazeći kroz ogromnu deponiju smeća, sasvim slučajno, sastaviti
najnoviji model aviona.
Novija istorijska istraživanja pokazuju da je
izvor mnogih ideoloških pokreta, kao što je Hitlerov nacizam ili
Staljinov komunizam crpeo svoje ideje iz teorije evolucije i da su na
tim temeljima gradili sopstvenu ideologiju. Istrebljenje raznih naroda u
ime prirodne selekcije pokojoj slabe i nemoćne treba odstraniti, jer
remete društveni napredak i usporavaju evoluciju ljudskog društva.
Dakle, religija se ne suprodstavlja nauci, čak,
Crkva je kroz svoju istoriju doprinosila razvoju razvoju nauke i
koristila njena dostignuća. Čovekova sposobnost da napreduje i naučno
razmišlja je svakako dar Božiji čoveku, ali tamo gde nauka stane i gde
ne može da da odgovore, nastupa vera u Božije otkrivenje.
Zaključujemo da teorije ne treba ukidati, već ih
treba izučavati. Pošto Crkva pretpostavlja slobodu čoveka, onda se
podrazumeva da čovek, kao blagoliko biće ima slobodu da prihvati ili ne
određenu teoriju, odnosno ima slobodu i da ne prihvati Boga i njegovo
prisustvo.
Dakle, izučavanje različitih teorija o svetu i
čoveku doprinosi oplemenjavanju ljudskog razuma, sticanju opšteg znanja
i elementarne kulture. A svakom čoveku je data sloboda, da li će za svog
dalekog pretka izabrati nekog čovekolikog majmuna ili će njegov praotac
biti Adam - bogoliko stvorenje Božije.
Pripremio:
Oliver Kalinović,
veroučitelj i
katiheta
Krštenje
“Ili
ne znate da smo svi mi, koji smo kršteni u Hrista Isusa, u njegovu smrt
kršteni? Tako smo mi krštenjem u smrt zajedno s njim sahranjeni, da
bismo, kao što je Hristos vaskrsnut iz mrtvih očevom slavom, i mi na
isti način živeli novim životom. Jer kad smo srasli sa slikom njegove
smrti, onda ćemo srasti i sa slikom njegovog vaskrsenja.“
Sveta tajna krštenja se podrazumeva kao ulazak u
Hristovu Crkvu - ulazak u zajednicu ljudi koji veruju u Isusa Hrista kao
Sina Božijeg i Spasitelja sveta - zajednicu koju je On osnovao i kojoj
je On glava. U ovoj Svetoj tajni dešava se nešto realno onome koji se
krštava, jer se on rađa za novi život u Hristu, u Njegovom vaskrsenju.
“Zaista, zaista kažem ti, ako se ko ne rodi odozgo, ne može videti
carstva Božija“ (Jovan 3:3) - kaže spasitelj Nikodimu. Krštenje je piše
sveti apostol Pavle, smrt i vaskrsenje sa Hristom. Ono je lični Vaskrs
svakog od nas pravoslavnog hrišćanina.
Kršteni preobražava u vodi, odbacuje staroga
čoveka, oblači se u novoga čoveka “koji se obnavlja po liku onoga koji
ga je sazdao“. U ovoj tajni ponovnog rađanja , kršteni je stekao
oproštaj od praroditeljskog greha i sviju drugih grehova pre krštenja.
“Postao je izabranik i naslednik cartva Božijeg“ (Jovan 3:5) Na taj
način, Sveta tajna krštenja daje obeležje celokupnoj hrišćanskoj
religiji kao religiji izbavljenja, očišćenja, uvođenja u večni život.
Bez ove Svete tajne ne može se, dakle, ni govoriti o pripadnosti Crkvi
ili učestvovanju u spasenju. Pre svoga veznesenja ne nebo vaskrsli
Gospod je rekao svojim učenicima: “Ko poveruje i krsti se - biće spasen,
a ko ne poveruje - biće osuđen“ (Marko
16:16).
Pripremio
Protonamesnik Zoran Maletić
iz knjige o krštenju
Vrh
strane
|