Komentari
LAUREATI, I ONI KOJI BI TO HTELI DA BUDU
Starčevo je, eto, posle
privilegije da jedno kratko vreme ima predsednika Opštine i dobitnika
Oktobarske nagrade, ovih dana upisalo u svoju istoriju i dobitnika
Novembarske agrade Opštine Pančevo. Lista znamenitih Starčevaca svakako
je šira, a u modernom smislu, ime sela pronosili su i odbojkaši “Borca“,
nadaleko poznati Festival tamburaša, pa i naš list koji izlazi gotovo
petnaest godina. Šteta je što se brend neolitske Starčevačke kulture još
uvek ne koristi, ali ipak Starčevo ima čime da se ponosi. Potpunu
satisfakciju dobiće kada i mehanizmi upravljanja lokalnom zajednicom
dođu u ruke Starčevaca, u punom smislu - kada postanemo opština.
Opština Pančevo sve
teže izlazi na kraj sa problemima koje uzrokuje politička elita -
vladajuća, ali i opoziciona. Nedostatak ideja i “podmetanje noge“ doveli
su lokalnu zajednicu u situaciju da je u kolektivnoj svesti građanstva
preovladalo to da Pančevo, iako ima sjajne preduslove, stagnira. Možda
je tome kriv i izborni zakon koji je dozvolio da se svakojake ličnosti
uključe u politički život kreirajući mu obrise koje mu daju sadašnji
izgled. Najava promene izbornog zakona i vraćanje većinskog biranja (za
ličnost sa imenom i prezimenom a ne za partijske liste) može to da
promeni. Dokaz su pančevačka sela u kojima su predstavnici mesne vlasti
tako i birani, pa se, kada se podvuče crta šta je urađeno u selima a šta
u “gradu“, jasno može uočiti razlika u stepenu napredovanja.
A i zima je
uznapredovala. Sneg je malo poranio, čisteći zagađeni vazduh nad
Starčevom, a i vetar je češće duvao prema gradu. Međutim, iako smo u
zagrljaju industrijske zone, to izgleda još uvek nije dovoljno čvrst
zagrljaj, pa se uveliko priprema izgranja asfaltne baze “Vojvodinaputa“,
neposredno uz kompleks “Petrohemije“. Koliko će to dodatno zagaditi
okolinu ostaje da se vidi - novi vlasnik ovog preduzeća je austrijska
firma ”Štrabak”, a Austrija je, ipak, u Evropskoj Uniji, pa će se valjda
pridržavati ekoloških standarda koji važe na tom prostoru, a i na ovom
našem, starčevačkom.
Konačno su starčevački
DSS-ovci otkrili pravo lice. Pokušavajući da se sakriju iza Udruženja
građana “Republikanac“, u onome što oni nazivaju novine sasuli su salve
kleveta i uvreda koje će sada morati pred kompetentnim licima i da
dokažu. Gogić (“ljubi ga majka“) i društvo će, zarad moje satisfakcije,
ipak morati da na sudu dokažu neke od svojih “tvrdnji“. Čisto da bi se
orijentisali u prostoru i vremenu u kome su se izgubili.
Politika ne mora biti
prljava, iako je to ovde odomaćena karakteristika. Tu lekciju će neki
morati da nauče uz pomoć Justicije. Albert Ajnštajn je rekao:
“Postoje dve stvari na svetu koje su beskonačne. Svemir i ljudska
glupost. Mada, za ono prvo nisam sasvim siguran!“. Potpisujem.
Petar Andrejić
NEKA
RATNE IGRE PRESTANU
Kod nas je oduvek smatrano da je onaj ko radi, ko
je stekao imovinu i izgradio svoje ime sopstvenim trudom i zalaganjem -
budala. Cene se mutivode i zabušanti, a drvlje i kamenje se baca na
časne i poštene ljude.
Koliko god ovo društvo napredovalo, naš narod će
oduvek postavljati nogu naprednim i pametnim pojedincima, a dizati u
nebesa lažne patriote i sumnjive tipove. Nas je najlakše zamajavati.
Glasamo većinom za šoviniste i ljude povezane s podzemljem, a u zapećku
su oni koji govore istinu. U krvi ovog naroda je da pada na prazne priče,
da aplaudira najvećim zločincima i da konstantno krivi druge za svoje
greške. Pedeset godina smo bili robovi komunističke ideologije, lažnih
ideala i suludog kulta ličnosti. Videli smo da se taj “divni“ sistem
urušio sam u sebe kao kula od karata. Kasnije smo upali u još veći mrak.
Klicali smo nacionalističkim izmišljotinama, srljali u sukob s celim
svetom. Inatili smo se sve dok nas svi bivši prijatelji i dojučerašnja
braća nisu napustili. Onda smo pošli u krvavi rat. Izgubili smo desetine
hiljada mladih ljudi, desetine hiljada porodica je unesrećeno i
upropašćeno, a mi smo protraćili sve ono dobro, što smo do tada imali.
Za to vreme su drugi napredovali i bavili se
pravim stvarima. Ne smemo nikad dozvoliti da mladost ispašta. Da se sve
svede na rat i stradanja. Pravi vladar je onaj koji izbegava rat, koji
mudro procenjuje situaciju i ne dozvoljava da budućnost mladih bude
ugrožena zbog nekih uskopolitičkih interesa i igara. Vidimo da se na
našem tlu, ovom nesrećnom Balkanu, ponovo nešto “kuva“. Naši političri
daju oštre izjave, inat se vraća kao stari srpski brend, a omladina je s
punim pravom rezignirana. Aktuelna garnitura na vlasti treba da uči na
starim greškama i pažljivo rasuđuje. Glavni cilj treba da nam je
ekonomski prosperitet za ovo društvo i evropske integracije, a ne
vraćanje u vreme kada je ova zemlja bila zavijena u crno.
Svima neka bude jasno, da nama, mladima, niko
više neće moći strpati puške u ruke poslati nas u “borbu“ za neke tamo
“srpske granice“. Mi nismo topovsko meso, i sada, za razliku od
devedestih, mislimo svojom glavom i ne damo da nam neki bezvezni rat
upropasti mladost.
Dalibor Mergel
Radnja se odigrava u
starčevačkoj Ambulanti, gde se vrše besplatni sistematski pregledi. U
nepreglednoj gužvi, gde se svi “bore“ za što bolje mesto, tiskaju se:
Grmalj (uvozni), Student (urbani), Šeširdžija (lokalni), Tračoslava
(sveobuhvatna), Sponzorojka (belosvetska) ...
u epizodi:
KO JE
OVDE BOLESTAN, BRE!
Tračoslava:
Kašljuc, kašljuc..., šmrc... - Izvinite, nešto mi se slošilo! Samo da se
pridržim...
Grmalj:
- I bašza bravu! E, neš, da mogneš, ja sam stig'o najprvi!
Šeširdžija:
- Ta, dajte, gospi, da prođe! Zar, ne vi'te da je zdravo bolesna?!
Grmalj:
- Nemo' ti podgojeni, tu di mi drobiš! Vid' kako si nabrek'o od mrsa!
Bolje paz' šta krkaš, nego da izigravaš kavaljera! (odgurnu ih sve da bi
se primakao vratima)
Tračoslava:
- Ufff, bog te ubio! Polomi me! Šmrk... - Što si tol'ko navalio? Ko da
si od brega odvaljen! Šta tebi fali? Od čega si pa ti bolestan?!
Student:
- Pa, verovatno od demencije Alchajmerovog tipa (pogoršanje
intelekatualnih sposobnosti do oštećenja i nesposobnosti razlučivanja u
pojedinim situacijama)!
Grmalj:
- Što reče ti, mali! Slušaj, daću ja tebe ti strani izrazi... Ovo ti je
Srbija, bre! I, šta ti je sad to?
Student:
- Jedna veoma česta bolest u svetu. Nastaje zbog preopterećenosti,
preteranog rada “sivih ćelija“...
Grmalj:
- A, to veliš! E, da znaš da puno razmišljam i to zbog vas - omladine!
Sve ste gadosti sa toga zapada preneli u naške običaje! Pre se znalo -
samo šarlah, zauške, boginje... i, po koja vaška! A, gle sad - ned'o ti
bog! Te - sida, te - dgoga, te - sekte, te - pederi, te...
(U tom času pojavljuje se mlada devojka oskudno odevena u
trenodovskom (grandovskom) stilu)
Grmelj
(zureći u više nego bujno poprsje): - ... te, ovi, kak' se ono zvaše?
Ono, što cure meću u sise! Pa, to je pravi užas...
Student
(takođe, bez razlike, zureći): - Mislite, silikoni!?
Sponzorojka:
- Mis'im, koji smorovi...
Doktor:
- Ajmo, sledeći! (spazivši dotični dekolte, “urgentno“ propusti gore
pomenutu u ordinaciju...)
Grmalj
(burno protestvujući): - Kakva sramota! Zato nam i propada zdravstvo!
Sve preko reda... A, pošten svet da čeka... A, ona - kako se samo
načvraskala! Ma, dao bi joj ja da je moja! Ne bi ona meni... Ma, nikada
ne b' mog'o bit' s tak'om! I, od čega je bolesna?! Sto-posto od nekog
tripera...
Student:
- Ko zna?! Svašta je moguće! Evo, neki dan otkrili kod jedne Engleskinje
bolest koja se manifestuje tako što dotična doživljava orgazam na svakih
deset minuta...
Grmalj
(zaprepašćeno): - Ma, ne mož' bit'!
Doktor (naglo otovrivši vrata ordinacije): - Gospođica je
malo malaksala, pa nije u stanju da ide sama kući! Da li ima
dobrovoljaca koji bi je odvezli?
Grmalj
(iako prvi u redu, graknu bez razmišljanja): - Evo, ja b' mog'o, gos'n
doktore!
Student:
- Ha-ha! A, šta bi sa silikonima i "bolestima"?
Grmalj:
- Ma, jok, more! To su ti "naše" domaće - zdrave i prave,... Pa, znam ja
valjda!
I, svi su oni tako u (zamišljenoj) ambulanti, slučajno ili
namerno, ali zajedno nastavili da čekaju bolju (i zdraviju) budućnost.
* * *
Ah, da umalo da
zaboravim u starčevačkoj Opštini ništa novo, osim što je pao i prvi
“beton“ budućih tribina, što se radovi na kanalizaciji nastavljaju u
galopu, OK “Borac“ nepokolebljivo “gazi“ ka super-ligi, što je održan
još jedan fenomenalan, sedmi po redu tamburaški Festival, a, na ogromnu
žalost svih ljudi dobre volje i ljubitelja dobre muzike, prestalo je da
kuca srce velikog starčevačkog muzičara i, nadasve dobrog čoveka
izuzetno vedrog i pozitivnog duha, Zorana Arsića Arse! Slava mu!
Jordan Filipović
SUJEVERJE - fenomen br. 5
Sujeverja jesu verovanja, koja vuku svoje korene
iz prošlosti, ali su se u istom ili malo izmenjenom obliku zadržala do
dana današnjeg. To su verovanja kojima su ljudi pokusali da objasne
stvari koje su njima tada bile nepoznate. Ali, zašto postoje i danas,
kada nauka većinu stvari može da objasni, pitanje je.
Jedna anketa koja je sprovedena na 2440
ispitanika čiji je naziv bio “Da li ste sujeverni?“ pokazala je da čak
31,4% ljudi nije uopšte sujeverno, najviše ljudi je sujeverno kada su u
pitanju crne mačke - čak 17,4%, zatim razbijanje ogledala - 15,3%, a
onda idu i sujeverja kao što su broj 13, prolazak kroz merdevine,
otvaranje kišobrana u kući, ubijanje paukova itd.
Ukoliko vam se desi da vam crna mačka pređe put,
to je baksuz... Znači, morati ići tri koraka unazad, a po nekim
verovanjima i deset! Ajde ta tri još đene-đene, al' ako budete išli
deset koraka unazad, to je već previše... Dok vi to uradite, mačka će
već otići svojim putem, a vi rizikujete da vas neko vidi kako hodate
unazad. :) Inače, šalu na stranu, ovo verovanje potiče još iz davnih
vremena. Mornari i njihove porodice su držali crne mačke u kući,
verovalo se da mačka može da predvidi sudbinu mornara, tačnije, ako bi
mačka presekla put mornaru, smatralo se da mu ona tako savetuje da ne
ide na pučinu, jer bi moglo da se desi nešto loše... Mada ne znam koliko
bi ljudi uzelo mačku kao svog savetnika, i uostalom, kada bi se to i
desilo, kako bi objasnili svom šefu da vam je tog jutra vaša mačka
prešla put i tako vam posavetovala da ne idete na posao... :)
Što se razbijanja ogledala tiče, u slučaju takve
situacije možete očekivati svega 7 godina nesreće. Naravno trebalo bi
uticati da se ta cifra malo smanji, jer u prošlosti ogledala nisu bila
tako masovno korišćena, a da ne pričam kako danas skoro svako ima makar
jedno ogledalce u torbi.
A tu nam je i petak 13. Smatra se da taj dan
donosi nesreću svima, osim ljudima koji su se na taj dan rodili. Strah
od ovog datuma se još naziva i paraskevidekatriafobija, a da bi se
spasli malera, potrebno je da naučite tu reč lepo da izgovarate. Zvuči
smešno, ali kod nekih ljudi je to pomoglo! Što nam samo govori da je
ovaj strah više psiholoski nego stvaran... Ako neko i dalje misli da mu
je ovaj dan baksuzan, uvek postoji mogućnost da se ostane u krevetu i
lepo prespava... :)
Loše može da bude i ako prođete kroz merdevine,
ako petkom sečete nokte i kosu, ako prostirete noću veš, ponedeljak je
rezervisan za otpočinjanje poslova itd... Za mnoge vrste sujeverja i ne
postoji objašnjenje, već vam samo neko kaže da se to i to nevalja, a
zašto? Ko zna... Kako postoje sujeverja za lošu sreću, postoje i
ona koja donose sreću. Recimo ako nađete potkovicu, smatra se da je to
sreća, a kako se to u današnje vreme sve ređe dešava, biće prava sreća
ako je nađete.
Takođe, tu je i detelina sa četiri lista koja je
u stvarnosti, kao i obična detelina, samo sa degenerisanim genom koji
određuje broj listova. Potražnja za ovim simbolom sreće danas je tako
velika da su neke uzgajivačnice uspele da odgaje sorte deteline u kojima
se ovaj degenerisani gen veoma često javlja, pa tako danas možete da
kupite seme od njih i da tako imate celu baštu punu “sreće“! Naravno tu
je i mogućnost da je sami tražimo u svojoj bašti, ako ništa drugo.,
barem će se oči odmoriti od tolikog zelenila. Mada i zelenilo se dovodi
u pitanje s obzirom da nam je još malo stigla i zima... :)
Zaista, širok je dijapazon sujeverja i u ovom
pogledu, kucanje u drvo je jedno koje je u našoj zemlji
najrasprostranjenije, zatim smatra se da zečja sapa donosi sreću, ali
pre nego što krenemo u pohod na sakupljanje ovih srećnih amajlija,
potrebno je znati jednu stvar: da je SVAKO JE KOVAČ SVOJE SREĆE!
Miroslava Kovačević
O
SVINJOKOLJU...
Nikako na pamet da mi
dođe neka tema o kojoj bi pisao kako se to nekad radilo ili kako je to
bilo, jer mislim da se to i danas tako radi, pa nema smisla o tome
pisati.
No, pod ruku mi je
došla jedna slika, ne stara, već friška što se kaže. Neko je uslikao pun
astal raznih specijaliteta od svinjetine. Bilo je tu čvaraka, leberica,
švargle, kobasica, kuvane šunke...
Eto, pogodili ste da ću
opisati klanje svinja ili svinjokolj,
a došlo je vreme da se i to uradi.
Za svinjokolj se
trebalo dobro pripremiti. Ako se u kući nije imao kotao, trebalo ga je
kod nekoga pozajmiti. Kotao s obzirom da je bio od tuča (livenog
gvožđa), u ono doba skupa stvar, imale su ga samo bogate familije. Kotao
je bio i težak pa su dva čoveka morala da ga nose. Kotao nije imao
vlastite nogare nego je uz kotao išao i veliki sadžak ili tronožac. Kad
se to donelo, u dvorištu se odredilo najpogodnije mesto za kotao. Sve se
to lepo složilo i kotao se obzidao s ciglama. Ako se nije očekivao jaki
mraz, već uveče, pre klanja, kotao bi se napunio vodom kako bi bilo
spremno samo da se rano upali vatra ispod kotla.
Takođe je trebalo
pripremiti i korito u kojem će se svinja ošuriti.Trebalo je spremiti i
čengele na kojima će se svinje nakon šurenja podići i obesiti, da se
lakše rasprave.
Jedna od najvažnijih
stvari bilo je i oštrenje noževa, jer klanje nije moglo bez dobro
naoštrenih noževa. Obično se to radilo nekoliko dana pre,gledajući kod
koga je najbolje tocilo.
Domaćice su se isto
morale pripremiti za taj, da tako kažemo, veliki dan. Trebalo je
spremiti dosta sitnog suđa. Vandle, činije, tanjire, mašine za mlevenje
mesa, špriceve za kobasice, a i čabrove za mast. Usput, trebalo je
spremiti i sve začine. Crvene paprike ljute i slatke, bibera, belog i
crnog luka, soli. Za klanje nije smelo ništa da fali.
Rano ujutro, a to je
zavisilo koliko se svinja u nekoj familiji kolje, naložila se vatra pod
kotao i kad je voda zavrela moglo se početi. O veličini, to jest o
težini svinje zavisilo je koliko ljudi mora da drži svinju. Nama deci su
govorili da držimo za rep jer ćemo dobiti bešiku, koja kad se naduva
izgleda kao balon ili lopta. Kod svega toga se znalo “ko je glavni“, to
jest onaj koji drži nož i koji će svinju da zakolje. Domaćica je morala
da drži činiju u koju je skupljala krv za krvavice. Kad se svinja
smirila, premeštena je u korito u kojoj se prelila s vrelom vodom.
Pomoću lanaca okretala se u toj vreloj vodi sve dok nije počela da
otpada dlaka. Strugačima ili klepetušama ostrugala se sva dlaka,
posebnim kukama ili ključem za slamu počupali su se papci, i koža svinje
se dobro obrijala. Na zadnjim nogama nožem su se pronašle tetive kako bi
se svinja mogla da obesi na čengele.
Kad se svinja digla na
čengele, dobro se sve opralo hladnom vodom, još se sve dobro obrijalo,
pa se moglo dalje.
Ako je bilo još svinja
za klanje išlo se dalje klati, a slobodni ljudi prihvatili su se posla
oko raspravljanja već zaklane svinje. Nožem se napravio rez po sredini
između zadnjiih nogu do otprilike pola trbuha, kako bi mogla da se
izvade creva. Zajedno s crevima povađene si i sve iznutrice. Svinja se
se rasekla na pola i sve je bilo spremno da se na stolu raskomada na
potrebne komade.
Za to vreme domaćica je
raspravila creva i s decom koja su joj pomagala, mogla je da ih opere i
pripremi za kobacice, a želudac za švarglu.
Kako je svinjokolj
zaista veliki posao, tako je i priča dugačka. Zato priča ima nastavak u
sledećem broju.
Vinko Rukavina
Vrh
strane
|