ПРВЕ СЕОСКЕ НОВИНЕ, ОСНОВАНЕ 1994.

Broj 19631.05.2010.

  Redakcija Starčevačke novine na kućnu adresu Glavna strana
Aktuelno
Društvo
Intervju
Kultura
Sport
Naslovna strana

 

 

Komentari

 

 

U IŠČEKIVANJU DECENTRALIZACIJE

Republika je rekla, na redu su gradovi

Centralna, republička vlast, omogućila je nekim opštinama da postanu gradovi. Intencija je, da gradovi dodatno decentralizuju samouprave i formiraju gradske opštine. Zašto se to ne dešava?

 

           

Pitanje vremena a ne mogućnosti

Zvuči li licemerno kada se opštine i gradovi iz petnih žila bore za veći stepen decentralizacije od strane republičkih vlasti, a ne žele da decentralizuju svoje lokalne zajednice?

            Pre više od dve godine dvadesetak opština u Srbiji dobilo je status gradova. Među njima je i Pančevo, sredina sa više od 130.000 stanovnika, koje se 10. jula 2008. godine konstituisalo kao grad. Grad Pančevo se sastoji od 10 naseljenih mesta (naseljeno mesto Pančevo i devet naseljenih mesta koje mu gravitiraju a geografski su podeljena u "južna" i "severna sela"). U samom Pančevu postoji nekoliko gradskih mesnih zajednica, dok je svako od devet naseljenih mesta posebna mesna zajednica.

            Odnos između centralne, ranije opštinske a sada gradske administracije i mesnih uprava naseljenih mesta dugo je bio takav da se mogao definisati kao odnos "naredbodavca i izvršioca". Pri čemu su mesne uprave imale za zadatak da izvršavaju naredbe "odozgo" i tu bi se priča završavala. Ulaganja opštinskih vlasti u naseljena mesta gotovo da nije bilo, pa su mesne zajednice pančevačkih naselja svoje velike komunalne probleme rešavale mesnim samodoprinosima, stvarajući od meštana "duple poreznike" koji su, osim što su izdvajali sredstva kroz poreze, dodatno plaćali izgradnju skromne infrastrukture u svojim mestima.

            Nakon što je sredinom devedesetih godina prošlog veka tadašnja opozicija preuzela vlast u Pančevu, slika je počela da se menja. Opštinska vlast, uglavnom pritisnuta odbornicima iz naseljenih mesta (formiranjem takzovanog "seoskog lobija") počela da izdvaja najpre skromna sredstva, a potom i  novac kojim je nešto i moglo da se izgradi u naseljenim mestima.

Danas, naselja oko Pančeva imaju svoje učešće u gradskom budžetu, imaju svoja javno-komunalna preduzeća, imaju mogućnost da Gradskoj skupštini predlažu kadrovska rešenja za ustanove čiji je osnivač Grad a koje deluju u naseljenim mestima, tako da se može reći da je učinjen ozbiljan korak ka decentralizaciji.

Ali, da li je to dovoljno?

            Postoji više mesnih zajednica na teritoriji grada koje su izrazile spremnost i želju za pokretanje postupka formiranja gradskih opština. Razlozi za to su višestruki, ali je najvažniji onaj da sve ono što je gore navedeno kao korak ka decentralizaciji, suštinski nije institucionalno rešeno, i da gradska vlast može jednim potezom pera da stvari vrati u prethodno stanje. To planove mesnih uprava čini nesigurnim i teško je planirati i u takvim uslovima stvarati dugoročne strategije razvoja.

            Zanimljiva je situacija da su upravo mnoge lokalne samouprave (gradovi i opštine) pobornici decentralizacije od strane republičke i pokrajinske vlasti sa željom da više novca, mehanizama i ovlašćenja ostane u njihovim opštinama i gradovima. Uprkos tome oni ispoljavaju jednaku meru centralizma prema mesnim zajednicama unutar svojih sredina. Najčešće objašnjenje je da bi nove gradske opštine bile ekonomski neodržive ("to će da košta!"), a da se prethodno ne saslušaju argumenti poput toga da se administracija u novim gradskim opštinama ne mora umnožiti, već se postojeća, u gradskim upravama, može raslojiti, pa bi delovi nekih postojećih službi mogli da svoju funkciju obavljaju u novim gradskim opštinama (komunalna inspkecija, matičari...). Značajno je pomenuti i imovinu, kojom mesne zajednice ne raspolažu, već  samo na nekim od objekata imaju pravo korišćenja i upravljanja. To je još jedno od opterećenja, i  stvara se utisak da transferna sredstva koja Grad prenosi mesnim zajednicama, jeste novac koji se daje "na poklon", uglavnom nerado. Ne treba ni pominjati da procentualni odnos sredstava koja budžet opredeljuje za samo Pančevo i za devet naseljenih mesta, nije ni izbliza jednak odnosu broja stanovnika naseljenog mesta Pančevo i devet drugih naseljenih mesta. Naravno, procenti idu u korist Pančeva.

            Gradski  centralizam, očigledno, nije samo stvar loših ili dobrih normativnih rešenja, već i stvar političke kulture i izgraćenosti demokratskih procedura.

Mnoga anketiranja građana u naseljenim mestima pokazatelj su potrebe za decentralizacijom gradske vlasti, odnosno "spuštanje" javnih službi na nivo najbliži građanima. Građanin se s pravom pita, da li je potrebno da za svaki "papir" putuje dvadesetak kilometara, ako bi posao mogao da završi negde bliže, na primer u svojoj mesnoj zajednici. Postoji i drugi aspekt - to je uobičajenost da se građanin, ako ima kakav komunalni problem, najpre obraća mesnoj zajednici (žargonski je građani nazivaju opštinom, a do 1962. godine i ustavnih promena, mesne zajednice po Vojvodini su to i bile!). Tada dolazi do bolnog suočavanja da se većina problema mora rešiti uz pomoć uglavnom trome i spore gradske administracije. Tu se i završava priča o efikasnosti. Zatim, gradska uprava je sklona da svoje aktivnosti sprovodi ne konsultujući se prethodno sa mesnim zajednicama. Do toga dolazi jer vlast misli da uvek čini dobro građanima i da treba tako da radi. Međutim, ljudi u mesnim zajednicama, koji su uzgred rečeno birani od strane svojih sugrađana na neposrednim izborima (za razliku od odbornika u gradskoj skupštini) vole da se pitaju i očekuju da će njihovo mišljenje biti uvaženo pa reaguju otporom, apstinencijom ili najavama građanske neposlušnosti, ako ih pokušavaju zaobići u demokratskoj proceduri.

Upravo tu leži motiv za formiranje gradskih opština. Građani očekuju efikasnu lokalnu samoupravu, a sadašnje mesne zajednice više ovlašćenja i mehanizme za rešavanje konkretnih problema. Ovaka oblik mesne uprave je prevaziđen i neefikasan i neodrživ! Prirodno je da se naselja koja su geografski, kulturološki, socio-ekonomski i tipološki  povezana u celinu, formiraju gradske opštine, ako već nije moguće da svako naseljenjno mesto bude gradska opština.

Do sada je u Srbiji jedino Grad Požarevac smogao snage da formira gradske opštine na svojoj teritoriji. Može se pročitati da neki gradovi razmišljaju o tome. Skupština Grada Pančeva odlučila je da formira Radno telo za analizu ispunjenosti uslova za formiranje gradskih opština. Radno telo je sačinjeno paritetno u odnosu na stranački sastav Skupštine. Održano je nekoliko sastanaka, da bi konačno rad bio blokiran nedovoljnom većinom pozitivnih glasova, kao odgovor na pitanje koje je, na kraju nakon jalovih stranačkih prepucavanja, glasilo: "Da li ste uopšte za formiranje gradskih opština".

Petar Andrejić

 

 

U moru svekolikih nestabilnosti ovdašnjice, malo je suprotnih primera. Od te šake jada, beše jedan za koji se sa različitih pozicija govorkalo (a bogme i tvrdilo, do "stavljanja ruke u vatru") da je stamen kao stena i  skoro nepomeriv kao sama planina! I, to ne bilo koja - nego, po postojanosti i čvrstoti naša, da našija ne može biti - planina Dinara! E, ovih dana kao da su i nju ove povampirene vodene stihije, pogurale, kao neko od mnogobrojnih ovdašnjih klizišta! E, sad u kom pravcu - da li u Evropu ili, nedo' bog, u neku mračnu rupu, pitanje je...

 

U epizodi: Ode Dindža!

 

Tračoslava (prebrojavajući sitniš u novčaniku ispred jedne male, ali slatke menjačničice):  - Iii, pa, di se dedoše, a rekla bi' da je, bar, još  tol'ko bidnulo kad sam pošla...

Šeširdžija (čvrsto stiskajući štos novčanica): - Ta, šta je sade komšinka, jal ti jopet štogod nije potaman! Evo, ja prodo, di prodo, bolje kasti raskrčmio, ma, dao ban-badava, proletnji kukuruz, pa, pojurio da ufatim neki evrov dok  dinar još nije ljosn'o. Viš' da je sve krenulo u ćorsokak..

Tračoslava (smrknuto): - Ma, naravski da vi 'm! Još kako, evo, nakupila neku deviznu gvožđadiju i  dok se nakanim da i' prodam mož' kurs i da se povrne, a one moje alapače čekaju s praznim šoljama... E, nema se, kume, ni za kafendisanje...

Grmalj (provlačeći se): - Ha, nemoj plašiš tetka, nema ti više dizanja dindže do sudnjega dana, hik! Ha, sve su ti oni Ameri to zakuvali! U suce ti, kaki batak, mljac! (“obrati pažnju“ na dolazeću personu).

Sponzorojka (uđe obučena tanku dekoltiranu majicu i suknjicu debljine konca, nataknuta na abnormalkne potpetice):  - Zn'či, dobar dan! Mis'im jel zna neko pošto je milion lira?

Grmalj (začuđeno):  - A, oklen ti to, iz Rumunije od grova Darkule?!

Sponzorojka:  - Ma, iz Italije, mis'im, to je moj čko-de jednom, bruka davno “zaboravio“ u nekom kovčežiću u svojoj u sobi, ovaj, našoj, pošto sad konačno živimo zajedno, pa je to sad i moja soba! On se munjevito odfuro u Milano službeno(?!), a ja moram hitno do butika. Ma, jel zna neko, više, kol'ko euroa mogu da dobijem, jee...

Grmalj:   - Ja t' ne znam ni kol'ko dinara moš dobit za sto dinara, hik!

Student (uđe): - Pet evra, možda ni toliko, al pre deset godina. Malo ti je davno dečko “odslužbovao“ taj džeparac, ima skoro decenija od kada je lira prestala da postoji! Izvinite, jel radi ovde neko, hoću da prodam 10 evra...

Zlaćko Jelašić:  - Ne kupujemo evre, samo prodajemo!

Student: - Ha, pa kako sada da uplatim za ispit...

Tračoslava: - Ijuuu, pa kako ću sade da pazarim kafu!?

Šeširdžija (pruži  smotuljak):  - Deder,omladinac, ondak dadni meni evrove za sve pare..

Zlaćko Jelašić:  - Ne vredi, nema dovoljno, nisam ja socijalno... Ispod sto evra na dajem!

Grmalj: - E, pa, junačino, daj da se rastociljam od ovijeh idijotskih sto dolara! A, i osuši mi se grlo od silne beside, pa, ću moradnem 'itno u birc.

Zlaćko Jelašić:  - Dolar tek ne pazarim, mnogo je precenjen! Jedino mogu dami da izađem u susret, (ošacova joj pozadinu) vidim da joj frka. A i deda sakuplja stari novac! Šta ćeš, mora čovek po stare dane nečim da se zanima...

Sponzorojka:  - Zn'či, to, care! Dodžem ti! Pusa, čao ,čao...

Student: - Eto, kako funkcioniše naša ekonomija - samo dileri, sponzoruše, podvodači i “kolekcionari raznih umetničkih vrednosti“! Nama ostalima ne preostaje ništa drugo nego da se okanemo i evra i dolara, i da što dublje motikom zakopamo i  možda u nekoj mračnoj rupi nađemo zlatnike iz doba Franje Josifa ili neki zaboravljeni kovčeg sa porodičnim blagom!

            I, svi su oni tako, slučajno ili namerno, ali, ipak, zajedno, nastavili da u praskozorje inflacije čeprkaju, ne bi li isčeprkali, iole, svetliju budućnost... 

* * *

            Ah, da, umalo da zaboravim - u starčevačkoj opštini ništa novo, osim što lepo vreme tek što je startovalo, a već su se vratili monsuni, i ponovo nafilovali pojedine podrume, što je potpisan ugovor o izgradnji prečistača, fudbalski “Borac“ u sigurnoj zoni do kraja vojvođanskog Istoka, Marko Karadžić oduševio “tribinaše“, došli nam prijatelji-muzičari iz Angole, a od 11. juna do 11. jula zaboravite na sve ostalo - počinje njegovo veličanstvo Mundijal! Na sve, osim, naravno, na 2. Eks Ju rok fest 26. juna i Bajagu, “Ortodokse“, “Let 3“, Elvisa i to na pokrivenom ultravelelepnom stadionu...

Jordan Filipović

 

 

Krava među gostima

 

Starčevo kao i sva ostala sela pored ratarstva koje je bilo osnova svake seoske familije imalo je i dosta stoke. O ovcama i svinjama koje su Starčevci držali već sam pisao, a krave baš u svojim napisima nisam spominjao. Neke familije su držale više od jedne krave, pa im je prodaja mleka i mlečnih proizvoda bio dosta dobar izvor prihoda. Moglo se od toga dosta dobro živeti, ali je trebalo i dosta raditi, a kravama osigurati i dovoljno hrane. Kako bi se potreba za hranom malo ublažila, krave su od ranog proleća tj kad je počela trava u ritu rasti, pa sve do kasne jeseni išle na pašu. Svaki kraj sela imao je svog kravara, čoveka koji je za sezonsku naknadu čuvao po danu krave na ispaši. Kako je svinjar prikupljao svinje pucanjem biča, tako je kravar skupljao krave i junice duvanjem u rog, obično rano ujutru nakon jutarnje muže, obično kroz srednju ulicu, tako da su gazdarice ili gazde mogli iz svakog sokaka priterati svoje krave u krdo.

Nakon celodnevne ispaše u ritu, kravar bi predveče pustio krave kući i svaka krava ili junica bez problema je našla put do svoje štale. Jedino su domaćini morali da budu spremni i na vreme otvorili kapiju kako bi krave ušle u dvorište i došle do štale. Neke krave su znale strpljivo da čekaju ili muču pred kapijom, a neke su bile i nasilne pa su rogovima gurale kapiju. Ako je sve bilo prema uobičajenom nevnom ritmu, većih problema nije bilo. Sva stoka koja je išla u rit na ispašu znala je uredno da doće kući.

Tokom godine u Starčevu su se prema običaju i prema tradiciji slavili svi praznici kako po katoličkom tako i po pravoslavnom kalendaru, a običaj je bio da i celo selo slavi, bez obzira u koji se kalendar gleda. Važno je bilo kako se reklo “crveno slovo u kalendaru“ pa su svi imali razlog za slavlje, a i da malo predahnu od obilnih seoskih poslova.

Kad se slavilo, normalno je da i po ulicama ima više ljudi, ponegde i muzike i malo više buke i galame. Ovakve situacije sigurno su mogle da utiču i na životinje, a poneke su se mogle i zbuniti i izgubiti orijentaciju. Bilo je leto, mesec avgust, po običaju slavio se zaštitnik Sv. Pantelejmon. Kao i svake godine u porti i oko crkve - vašar , a u samoj ulici postavljeni šatori. Rano dok su krave išle na ispašu sve je još bilo mirno i sve krave su uredno otišle. No popodne kad je  slavlje uhvatilo maha, a u šatorima treštala muzika, evo i krava sa ispaše. Zbog gužve, velike buke, jedna krava je izgubila orijentaciju, zaletila se u šator, isprevrtala stolove, porazbijala inventar, a goste doslovno razjurila, jer su ljudi rađe pobegli nego završili na kravljim rogovima. Deda Stana zvani Mikić, koji je bio seoski pesnik, tj. svaki događaj je odmah pretvorio u stih:

“Aoj Srbi žalosna vam Slava,                             

Kad vam goste razjurila krava“

Eto tako je krava završila među gostima, a ujedno ušla i u pesmicu. Ima i danas krava, ali nema više kravara, a nema ni ispaše. Krave se drže u modernim štalama, pa ne postoji više opasnost da se krava zaleti na bilo koje slavlje u selu. Predstojeći koncert, nadam se da će biti dobar uvod u stračevačka letnja događanja.

Vinko Rukavina

 

 

Mišićna distrofija

 

            U Srbiji i u svetu je krajem maja obeležena “Nedelja borbe protiv distrofije“, jedne od mišićnih bolesti kod koje dolazi do gubitka mišićnog tkiva.

            Distrofija pripada velikoj grupi mišićnih bolesti u koje se pored nje ubraja i cerebralna paraliza. Kada je reč o distrofiji mišića, na prvom mestu je važno naglasiti da je u pitanju nasledno oboljenje. Prema definiciji, distrofija predstavlja niz progresivnih poremećaja mišića, koji izazivaju mišićnu slabost, međusobno se razlikuju po odrećenom rasporedu zahvaćenosti mišića, a  variraju prema kliničkoj slici i patološkim pojavama, kao i prema načinu naslećivanja. Postoje više tipova mišićne distrofije. Prvi tip, facioskapulohumeralna  mišićna distrofija se javlja između sedme i 20. godine života, a odlikuje se slabošću mišića lica i ramenog pojasa. Simptomi koji se rano pojavljuju su poteškoće sa smejanjem, zatvaranjem očiju, podizanjem ruku i zviždanjem. Životni vek ovih bolesnika je normalan. Mogu se javiti i nervna gluvoća i povišen krvni pritisak, mada ovaj tip sporo napreduje i može se blagovremeno zaustaviti. U mišićnoj distrofiji karličnog pojasa javlja se slabost u mišićima karlice, kao i u mišićima gornjih delova nogu. Najrasprostranjeniji i najbitniji tip je Dišenova distrofija. To je nasledni poremećaj vezan uz hromozom Dž, a ovom tipu svojstven je napredak mišićne slabosti u gornjim delovima udova, što izaziva propadanje mišićnih vlakana, koji onda bivaju zamenjeni vezivnim tkivom. Ovaj poremećaj javlja kod jednog od 3000 muške novorođenčadi. Do 10. godine većina obolele dece koristi pomagala, a do 12. je većina vezana za kolica. Pre 20. godine su već vrlo podložni pogoršanju bolesti i smrt nastaje zbog teškog zapaljenja pluća, udisanja hrane, ili akutnog proširenja želuca do 25. godine života.

            Postavljanje dijagnoze vrši se na osnovu posebne kliničke slike i nalaza, vremena nastupanja bolesti i podacima o bolestima u porodici. Ovi nalazi obrazlažu se nizom posebnih dijagnostičkih pregleda i imunološkim analizama. Stoga se potencijalnim obolelima uvek predlaže obraćanje velikim medicinskim centrima.

            Nijedan lek se do sada nije pokazao uspešnim. Mere lečenja koje se koriste su primena lekova koji umanjuju napredak bolesti, blage fizičke vežbe, koje treba stalno sprovoditi s ciljem očuvanja pokretljivosti mišića, a u poodmakloj fazi dolaze u obzir korektivne operacije. Vrlo je bitna stavka je i genetsko savetovanje.

            Udruženja koja se bave ovom problematikom i okupljanjem obolelih od distrofije i bolesti mišića u Srbiji su relativno dobro organizovana. Postoji preko 20 ovakvih udruženja kod nas, na čijem čelu je Savez distrofičara Srbije (SDS). Osnovni cilj ove društveno-humanitarne organizacije je ostvarivanje i poboljšavanje zajedničkih društvenih interesa nervno-mišićnih bolesnika. SDS kroz stručni i volonterski rad podiže standard i kvalitet života distrofičara, kao i njihovih porodica. Posebna pažnja je posvećena unapređivanju kvaliteta odnosa sa okolinom kao uslova za nezavistan život obolelih, s obzirom da se često radi o teškim telesnim invalidima.                    

            Problemi s kojima se oboleli od distrofije najčešće susreću su predrasude o nesposobnosti dece i mladih sa invaliditetom. Uzrok upornog održavanja takvih predrasuda jeste slaba i nedovoljna obaveštenost građana o stvarnim mogućnostima ovih lica, kao i nedovoljna, ili slaba aktivnost državnih službi koje su najpozvanije da pokrenu inicijative za stvaranje novog društvenog odnosa.

            Za obolele od retkih bolesti uglavnom nedostaje odgovarajuća dijagnostika i nema odgovarajuće zdravstvene nege. Za većinu retkih bolesti lekovi koji normalizuju i produžavaju život obolelog su nedostupni i veoma skupi, a porodice obolelih su veoma angažovane i podnose teret na uštrb sopstvenog kvaliteta života. Samo 56 lekova za retke bolesti je trenutno na svetskom tržištu, a oko 500 potencijalnih lekova je u različitim fazama ispitivanja, i pitanje je da li će se ikad naći u ponudi.

            Javnost u Srbiji malo zna o o svakodnevnim i teškim problemima obolelih od mišićne distrofije i drugih retkih bolesti, a o diskriminaciji i predrasudama koje vladaju u društvu i ne treba govoriti. Svi pre svega moramo imati na umu da je svako dete i svaka osoba koja boluje od mišićne distrofije na prvom mestu ljudsko biće, ličnost, a invaliditet je nešto sekundarno, pa zato treba više govoriti o sličnostima, a ne o razlikama zdravih i invalidnih lica.

Dalibor Mergel

 Vrh strane

 

 

Glavni i odgovorni urednik Petar Andrejić, izdavač Kreativni kulturni klubE-mail: [email protected]

© 2010. Webmaster

Sajt je optimizovan za IE 7 i rezoluciju 1024 x 768