Društvo
PRAZNICI U SELU
POVODOM SVETOG TRIFUNA
Smotra
slavskih kolača
Nova manifestacija u
našem mestu ubuduće će biti tradicija - najavio organizator
|
|
|
Umesile najlepše kolače: Ljubica
Jovanović, Velinka Bukelić i Desanka Štopulj |
U petak 14. februara u Starčevu je, po prvi put i
povodom slave Sveti Trifun, organizovana smotra pod nazivom ”Najlepši
slavski kolač”. Na ideju Željka Jovanovića, diplomiranog hotelijera i
mladih ugostitelja iz našeg mesta, a uz nesebičnu podršku Saveta MZ
Starčevo, Doma kulture, Osnovne škole, JKP-a ”Starčevac”, ”ROŠ Marketa”,
”Starčevačkih novina” i kafea” Plato”, Društva pčelara, cvećare ”Dalija”
i mnogih pekara, ova manifestacija je prihvaćena od strane starčevačkih
domaćica i učesnika smotre koja za cilj ima očuvanje tradicije mešenja
slavskog kolača.
Dvadesetak prijavljenih amatera i isto toliko
profesionalaca, došli su u Dom kulture sa lepo umešenim kolačima. U
Veliku salu pristiglo je sedamdesetak posetilaca i gostiju. Smotra je
otvorena igrom folklornog ansambla Doma, a potom se organizator obratio
okupljenima. Između ostalog, Jovanović je najavio da će ova kulturna
manifestacija postati tradicija. Potom je nastupio drugi deo priredbe u
kome su đaci trećeg razreda OŠ ”Vuk Stefanović Karadžić” izveli prigodnu
predstavu mešenja slavskog kolača, a potom su nastupili i recitatori,
učenici 3. i 4. razreda. Priredba je završena folklornim igrama iz
Srbije.
Potom su svi učesnici dobili nagrade sponzora, a
sponzori zahvalnice organizatora. Prvo mesto osvojila je Ljubica
Jovanović, drugo Velinka Bukelić dok je treći slavski kolač, po oceni
žirija, bio umeće Desanke Štopulj.
Posebno, organizator se zahvalio Društvu pčelara
”Starčevo” koje je na ovoj smotri imalo štand za prezentovanje proizvoda
od meda.
SN
|
|
Željko Jovanović otvara smotru |
Recitatori osnovnoškolci |
ANKETA SN: Osmi mart -
dan prava žena ili kupovina jeftinih poklona?
Zaboravljen duh Osmog marta...
Starčevci smatraju da
je duh Dana žena u potpunosti zanemaren. Muškarci se trude da poklonima
nadomeste sve ono što žene u savremernom društvu još uvek nemaju ili
imaju u nedovoljnoj meri
|
|
|
|
Lela Stanković |
Slavica Deninger |
Tatjana Aća |
Aleksandra Stojanović |
|
|
|
|
Marina Stana |
Jasmina Vulović |
Suzana Selimovski |
Slađana Vukojičić |
Lela Stanković:
- Trebalo bi da Osmi mart bude dan borbe za prava žena, ali
mislim da je ipak to dan jeftinih poklona.
Slavica Deninger:
- Svaki dan bi trebalo da bude 8. mart za svaku ženu. To je
želja svih žena, međutim to nije tako, pa smo srećne što nam je i taj
jedan dan poklonjen. Možda bi trebalo da se nastavi tradicija koja je
započeta prošle godine u Starčevu, sa nekim kulturnim događanjima ili
nešto slicčno, da bi se obeležio taj dan.
Tatjana Aća:
- Ja to vidim kao dan borbe za ženska prava i i mislim da je
bitan datum za žene, međutim mislim da muškarci to ne gledaju tako.
Njima to predstavlja dan kada treba nešto da kupe ženama, neku vrstu
obaveze.
Aleksandra Stojanović:
- Po meni je to dan borbe za ženska prava, ali mislim da muška
strana to ne poštuje. Oni misle da će se “izvući“ kupovinom poklona.
Mislim da se stvari nisu promenile, što se tiče prava žena.
Marina Stana:
- Osmi mart je dan kada žene bukvalno “izmamljuju“ poklone za
sebe. Taj dan je izgubio svoju svrhu i ne predstavlja ono što bi u
stvari trebalo.
Jasmina Vulović:
- Po mom mišljenju niko se više i ne seća kako je uopšte došlo do
toga da se 8. mart slavi kao praznik i iz čega je proistekao. Svi vole
poklone i to je normalno, međutim lepši su oni spontani, nije važno
koliko koštaju i da li se poklanjaju za 8. mart ili bilo kog drugog
dana. Ljubav i poštovanje ipak nemaju cenu i očekujem ih svakog dana.
Suzana Selimovski:
- Po mom mišljenju to je dan poklona. Lično, dobijam poklone za
8. mart i mislim da je to lepo, bez obzira kakvi su. Poklonima se ne
gleda u zube.
Slađana Vukojičić:
- Ipak je to dan jeftinih poklona. Borba za prava žena
trebala bi da čitave godine, šta je jedan dan u godini... Nekada je 8.
mart predstavljao dan borbe za prava žena, ali je sve to preraslo u dan
jeftinih poklona.
Maja Vulović
Foto: Goran
Milošević
EKOLOGIJA
KAKVU
VODU PIJEMO?
Odnos prema vodi je odnos prema nama samima. Voda
je ograničen i neophodan resurs i zato se veoma brižljivo moramo
ophoditi prema njoj. Zdrava voda za piće je nasušna potreba čoveka.
Imajući u vidu činjenicu da voda učestvuje u sastavu čovekovog organizma
70%, kao i da je čitav metabolizam ljudskog organizma baziran upravo na
vodi, samim tim zadatak i obaveza svakog pojedinca je da uspostavi
pravilan i obavezujući odnos prema vodi. Nedopustivo i neodgovorno se
ponašamo, i kao društvo i kao pojedinci, prema ovom vrlo bitnom
strateškom resursu. U protivnom, i nama će žeđ, kao sada petini
čovečanstva, postati sastavni deo svakodnevice. Suština problema
zagađivanja vode, a samim tim i smanjivanje kvaliteta pijaće vode je u
nebrizi o otpadu, posebno komunalnom, ali i biološkom, medicinskom i
industrijskim opasnim otpadima, posebno uzimajući blizinu “južne zone“,
divljih deponija i neprofesionalnog i nestručnog korišćenja pesticida.
Poseban problem je na nenamenskom trošenju pijaće vodi za zalivanje
bašti, pranje automobila i slično. Prosto je zabrinjavajuće koliko kod
nas nema svesti o tome da je pijača voda dragocena i neophodna tečnost.
Moramo da shvatimo da mi ovaj prirodni resurs nemamo u takvim količinama
da možemo da ga rasipamo. U vodu ubacujemo bezbroj hemikalija, otpadnih
materija i pokušavamo posle da ih odstranimo prečišćavanjem. Ne postoji
niti jedan način da u potpunosti otklonimo sve ove štetne materije,
pošto će se voda i dalje ponašati kao da su te supstance prisutne u
njoj. Kada se beba rodi njen organizam sadrži 80%, dok kod onih koji
umru od starosti organizam sadrži samo 50% vode. Odgovarajuća
hidratacija organizma je neophodna za otklanjanje otpadnih materija iz
ćelija, za zdrav mozak, vodom se transportuju hranljive materije,
reguliše temperatura tela, održava struktura tkiva. Hronična
dehidratacija vodi ka mnogim problemima kao što su konstipacija,
podstiče mnoga stanja kao što su alergija, astma, dilabetis, artritis i
dr. Naravno, svi mi treba da unosimo vodu što češće u organizam jer ona
utiče na sve aspekte našeg tela i omogućuje da ono savršeno funkcioniše,
ali pomisao na to da u vodu ubacujemo razne vrste đubreta, hemikalija
koje voda ne može da prečisti, takođe utiče na to šta sa njom unosimo u
naše telo.
Jedno od veoma važnih pitanja je, kakvu vodu piju
Vojvođani? Tokom prošle godine, stanovnike pojedinih vojvođanskih
opština uznemirili su rezultati analize pitke vode koji su pokazali da
je ona neispravna. Najčešće se radi o fizičko-hemijskim promenama koje
su se odnosile na povečanje koncentracija pojedinih elemenata, kao što
su mangan, gvožđe, arsen i dr. Uzrok neispravnosti vrlo često su
pokazivale i mikrobiološke analize. Primer Južnobanatskog okruga: od
urađenih 6.723 fizičko-hemijskih analiza vode, 27,96 % je neispravno,
dok je od 8.256 mikrobioloških analiza 11,5% neispravno. Izvršno veće AP
Vojvodine planira da u narednom periodu i Vojvodina i opšine budu
angažovane na podizanju novih fabrika. Naravno, neće svaka od 45 opština,
koliko ih ima u Vojvodini imati fabriku vode. Radi se o veoma skupim
postrojenjima, pa će se podizadi samo tamo gde su za sada veoma
potrebne. Analize pitke vode u pančevačkoj opštini pokazuju da za sada
Pančevci piju kako fizičko-hemijsku, tako i mikrobiološki ispravnu vodu.
Na kraju ćemo pomenuti flaširanu vodu kao
alternativu izvorskoj. Flaširana voda je postala deo životnog stila. To
više nije skup proizvod i postala je uobičajena u prodavnicama
Poslednjim istraživanjima kao rezultat masovne potrošnje flaširane vode
za piće može biti ugroženo zdravlje planete. Velike količine i velika
potrošnja flaširane vode stvara nepotrebni otpad, a troši se i energija
za njihovu proizvodnju čak i u zemljama gde je sasvim ispravna pijaća
voda iz slavina. U mnogim razvijenim zemljama prirodnjačke grupe tvrde
da je voda iz boce zdravija od one iz česme, dok drugi opet tvrde da
flaširena voda nije zdravija od one iz slavine. Prema nekim
ispitivanjima 25% flaširene vode je u stvari voda iz vodovoda nekada
malo dorađena, a nekada ne. Ipak i u slučajevima da je sigurnije piti
flaširanu vodu, masovno pakovanje u plastične flaše narušava prirodnu
sredinu. Procenjuje se da se godišnje baca 2,7 miliona tona iskorišćenih
plastičnih boca. Najčešće se za proizvodnju ovih flaša koristi
polietilen terftalat (PET) koji se dobija iz sirovog mazuta.
Osamdesetšest posto plastičnih flaša postaje đubre a za razgradnju
plastične flaše potrebno je između 400 i 1000 godina. U poslednje vreme
sve više se proizvode i koriste takozvane “BIOTA“ flaše naprevljene od
biološki razgradive plastike - poliatik acida (PLA), koji se dobija od
kukuruza. U poslednje vreme većina potrošača ugrađuje takozvane kućne
filtere kao bi popravili kvalitet vode za piće.
dip. ing. Vlado Savić
FRAGMENTI ISTORIJE (4)
Poreklo stanovništva u Banatu
U drugoj polovini I veka pre nove ere u
Banat prodiru Rimljani. Tada nastaje razdoblje intenzivnijeg
razvoja i bitnih promena u južnom Banatu. Rimljani podižu gradove i
utvrđenja, grade puteve, razvijaju poljoprivredu, trgovinu i zanatstvo,
šire pismenost. Nakon višegodišnjeg razvoja i uspona dolazi do
postepenog slabljenja moći rimske imperije i pomeranja njihovih granica
prema zapadu. Povlačenjem Rimljana sa ovog područja, na prostoru koji
zahvata sadašnja teritorija Vojvodine, dolazi do značajnih etničkih
promena. Potpuno se menja etnička struktura stanovništva i razvijaju se
snažni imigracioni procesi. Nastaje period masovnog doseljavanja novih
stanovnika u ove krajeve. U prelaznom periodu, od pomeranja rimske
imperije ka zapadu do masovnog naseljavanja Slovena na sadašnju
teritoriju Vojvodine, pominju se prolazni stanovnici ovih krajeva. To su
bili, pre svega Agatirzi, Huni, Gepidi, Samariti, Avari i drugi.
Plemena južnih Slovena dolaze u ove krajeve u VI
veku. Oni nadiru dolinom Tise, a zatim se ogranci glavne migracione
struje šire istočno i zapadno od Potisja u sve delove sadašnje
vojvođanske teritorije. Pošto su južni Sloveni bili najmasovnija plemena
koja su naselila ove krajeve, oni su se na ovom tlu zadržali i danas.
Sva ostala plemena napustila su ovu teritoriju, ili su se asimilovala u
masi slovenskog stanovništva.
Krajem IX veka, 895. godine, Mađari prodiru
Panonskom nizijom i u ove krajeve. Kralj Ištvan (997-1038), tvorac
Mađarske države, udario je temelje feudalnom sistemu i na tlu sadašnje
vojvođanske teritorije. Utvrđeni gradovi, kao što su u južnom Banatu
bili Vršac i Pančevo, prestavljali su središta vlasti iz kojih se
upravljalo i gospodarilo okolnom zemljom i stanovništvom. Razvoj i
jačanje Ugarske u ovim krajevima trajalo je sve do XII Veka. Najveći
uspon dostigle su trgovina i saobraćaj, a podignuti su i mnogi gradovi i
seoska naselja. U XII veku, moćni vizantijski car Manojlo Komnin vodio
je brojne ratove protiv Ugarske, slabeći postepeno njenu moć. U ovim
ratovima vizantijska vojska je palila naselja i ostavljala za sobom
pravu pustoš u Banatu. U XIII Veku (1241) godine u Panonsku niziju
prodiru Turci. To je bilo novo razdoblje pustošenja i razaranja naših
krajeva. Turci su sve pred sobom nemilosrdno uništavali, nakon čega
krajem XIII i početkom XIV veka zavladao mir na tlu Banata. U ovom
periodu dolazi do ponovnog oživljavanja privrede, razvoja trgovine i
poljoprivrede i podizanja novih naselja. Tada niču i mnoga naselja u
južnom Banatu. Nadiranjem Turaka na Balkan, nakon iscrpljujućih ratnih
sukoba sa Turcima, moćna srednjovekovna Srbija doživljava slom. Veliki
broj srpskih izbeglica pred najezdom Turaka ka severu prelazi Dunav i
naseljavaju se u Ugarsku. Ugarski vladari prihvataju sve izbeglice i od
njih formiraju graničarske odrede, koji su imali zadatak da štite južne
granice Ugarske. Stalnim unutrašnjim društvenim potresima i surovim
obračunima papskih inkvizitora sa pristalicama reformacije Ugarska je
sve više slabila. Koristeći nesredene društvene prilike u Ugarskoj,
Turci prelaze Dunav i otpočinju svoj prodor ka severu, u unutrašnjosti
Panonske nizije. Pobedom kod Mohača (1526.) oni nastavljaju svoje pohode
prema severu i istoku. Godine 1542. potpuno pokoravaju sadašnju
teritoriju Bačke, a padom Temišvara 1552. godine počinje naseljavanje
Banata srpskim stanovništvom iz Srbije, kada i južni
Banat dobija nove
stanovnike. Naglim povećanjem srpskog življa u ove krajeve
Banat se na starim kartama XVI veka javlja pod nazivom Raška.
Moćna vladavina Turaka u ovim krajevima traje od
1552. do 1663. godine, kada i počinju njeni sukobi sa Austrijom. U ovim
sukobima postepeno slabi centralna vlast Turske odredbama Karlovačkog
mira ona gubi najveći deo teritorije u Panonskoj niziji. Nakon ponovnog
sukoba i poraza u borbi protiv Austrije 1718. godine Turci su primorani
da napuste i Banat. Pobedom nad Turcima, Austrija uspostavlja vlast nad ovim
delom Panonske nizije. Od tog vremena nastaje duži period planskog i
stihijskog naseljavanja Srba, Mađara, Rumuna, Nemaca i drugih naroda na
banatsko tlo. Uporedo sa merama koje Austrija preduzima za plansko
doseljavanje stanovništva u ove krajeve, a u okviru masovno stihijskog
kretanja pod vođstvom Arsenija IV Čarnojevića, dolazi veći kontingent
srpskog stanovništva i naseljava se u Banatu.
(Preuzeto sa sajta www.dolovo.co.nr)
Pripremila:
Maja Vulović
IZVIĐAŠTVO
Fešta
mimoza u Herceg-Novom
Mimoza je mirisni cvet koji krajem januara sa
toplinom mora stiže i kod nas. Nema onog ko mu osmeh ne podari, a
pomorci su posebno ponosni na njega jer im njegova žuta boja govori da
je zimi skoro kraj i sve oživljava. Već 14. put od 31. januara do 3.
februara, na najlepšem delu Jadrana - Boki Kotorskoj, održan je
Festival mimoza. Svaka stena, kuća, restoran, okićeni su tog dana ovim
cvećem čiji miris prosto mami šetače svih uzrasta. Izviđači iz svih
krajeva: Lazarevca, Valjeva, Niša, Trebinja, Podgorice, Kumanova,
Beograda, njih oko 500, boravili su u Herceg-Novom kod domaćina - Odreda
izviđača “Orjen“. Predstavnici OI “Nadel“ otputovali su i nastavili
dugogodišnju i uspešnu saradnju sa izviđačima iz Lazarevca, uz odlično
druženje i nova prijateljstva. Starešina OI “Orjen“ Saša
Đedović, uz svoj tim saradnika, potrudio se da osmisli aktivnosti za sva
četiri dana. Pored uživanja u moru i mediteranskoj klimi, izviđači su
imali i takmičenje u natezanju konopa, pikadu, gađanju iz praćke, kviz,
prezentaciju svojih gradova i mesta iz kojih dolaze. Organizovan je
izlet do Kotora - prelepog, starog grada, koji pleni svojim uskim
ulicicama i svojom prelepom arhitekturom. U Herceg-Novom je u večernjim
satima uz prelep vatromet, koji je obasjavao more i stari deo grada sa
tvrđavom, održan Bajagin koncert, najavljujući otvaranje turističke
sezone 2008. Berba mimoza i glavna manifestacija uz graciozne
mažoretkinje, održana je u Baošićima. Gostoljubivi meštani za goste su
pripremili girice, uštipke i vino, posluženje za dobro raspoloženje.
Delegacija izviđača, u kojoj je bio i naš predstavnik, posetila je Dom
za nezbrinutu decu u Bjeloj, a u Igalu je održana izložba cveća. U
subotu uveče izviđači su imali maskenbal i žurku koja je pokazala da su
izviđači iz svih krajeva jedna velika porodica. Nagrade za najbolje
maske su bile veoma zanimljive: letovanja na moru. Sve lepote Crne Gore
i dobrota domaćina, mogu se i pesmom opisati, a izviđači planiraju da
sledeće godine u većem broju posete ovu divnu manifestaciju.
Jasmina Rulić
Praznici
Vaskršnji post
Najveći hrišćanski praznik Vaskrs ve godine slavi
se 27. aprila, a 10. marta počinje vaskršnji post. U toku posta,
pravoslavni hrišćani sa telesnim postom i povećanim molitvama pripremaju
se da duhovno spremni dočekaju vaskrsenje Hristovo.
U ponedeljak 10. marta, kada počinje prva nedelja
posta, svi pravoslavni vernici treba da poste. Oni koji se spremaju za
svetu tajnu pričešća poste strogi post na vodi tj. bez ulja, ribe i bilo
kog mrsa. Ako se tako posti, a ne uznosi se molitvama Gospodu, prašta
jedno drugom, a biva punim gordosti, onda se samo drži dijeta i muči
telo, a nije ostvaren pravi cilj pravoslavnog posta.
Svi koji se pravilno postom i molitvama pripreme
za svetu tajnu pričešća, mogu da se pričeste na liturgijama koje će se
služiti 15. marta, kada je prvo pričešće, svake nedelje, srede i petka,
sve do Vaskrsa.
Vernici koji se pričešćuju, na dan pričešća od
ponoći pa sve do pričesti, ne smeju ništa da unose u organizam (hrana,
piće...). Tako spremni za pričešće, vernici dolaze pre svete liturgije
kod svog duhovnika (sveštenika) na svetu tajnu ispovesti, a u toku
liturgije se pričešćuju.
Ispovest je sveta tajna, a duhovnik je samo
posrednik koji prenosi Gospodu ono što se ispoveda i čuva tajnu koju je
na ispovesti čuo od vernika.
Posle svetog pričešća počinje blaži post, tj.
post na ulju i traje sve do Vaskrsenja Hristovog.
Protonamesnik
Zoran Maletić
SLOVO O VERI
Poreklo i moralni značaj posta
Post je uzdržavanje od jake hrane i pića na
određeno vreme, radi obuzdavanja telesnih strasti i grešnih sklonosti,
da bi se u čoveku ojačale duhovne sile i vrline. Post je ustanovio sam
Bog još u raju, kada je prvim ljudima, Adamu i Evi, zabranio da jedu od
ploda sa drveta poznavanja dobra i zla. “I zapreti Gospod Bog čoveku
govoreći: Jedi slobodno sa svakog drveta u vrtu. Ali sa drveta od znanja
dobra i zla, od njega ne jedi“ (Moj. 2,16-17). Ova prva zaposvest Božija
ljudima da ne jedu od ploda je u stvari zapovest o postu ili uzdržavanju.
U Starom zavetu je post bio u velikom uvažavanju.
Tako je Mojsije pre nego što je dobio od Boga tablice zakona na gori
Sinaju, postio četrdeset dana i četrdeset noći. Takođe, ima još mnogo
primera posta u Starom zavetu.
U Novom zavetu važnost posta pokzao je sam Gospod
Isus Hristos tako što je pre svoje javne propovedi postio u pustinji
četrdeset dana. Tako je svojim učenicima govorio kakav treba da bude
post kako ga ne bi zloupotrebili fariseji: “A kad postite, ne budite
žalosni kao licemeri, jer oni načine bleda lica da ih vide ljudi gde
poste... A ti kad postiš, namaži glavu svoju i lice svoje umij da te ne
vide ljudi gde postiš, nego Otac tvoj, koji je u tajnosti, i Otac tvoj
koji vidi tajno platiće tebi javno“ (Mat. 6.16-18).
Cilj posta je očišćenje tela, jačanje volje,
uzdizanje duše iznad tela i poštovanje Boga i Njegovih svetih. Prema
učenju svetih hrišćanskih otaca, post donosi ljudima mnogobrojna dobra i
od velike je koristi kako za telo tako i za dušu njihovu. Pravi post je
i telesni i duhovni. Sveti Jovan Zlatousti kaže: “Vara se ko kaže da je
post samo uzdržavanje od hrane. Pravi post je i udaljavanje od zla,
obuzdavanje jezika, odbacivanje gneva, prekraćenje laži...“. A Sveti
Tihon Zadonski kaže: “Postoji post telesni i post duhovni. Telesni post
je kada stomak posti od hrane i pića, a duševni post je kada se duša
uzdržava od zlih pomisli, reči, dela“. Post ne škodi telu, post je majka
telesnog zdravlja i najbolji je način protiv greha. Post rađa duhovnu
čistotu, osvećuje telo i podstiče na molitvu i svako dobro.
Cilj posta jeste Sveta tajna pričešća koja
predstavlja vrhunac ljubavi i zajedništva između Boga i čoveka. Da bi
vernik mogao da se pričesti svetim darovima, mora da za to bude potpuno
spreman. Ako je vernik zdrav, onda je njegova priprema stroža. Obično se
vernici pričešćuju u toku četiri višednevna posta. Pre pričešća vernik
posti nedelju dana strogo, odnosno na vodi, ne upotrebljujući ulje niti
ribu. Za lica koja su bolesna priprema je blaža, što se tiče jela. Njima
ispovednik dozvoljava da nešto jačom hranom održavaju oslabljeni
organizam. Niko sam po svojoj volji ne sme da naruši zapovest o postu. U
slučaju bolesti samo sveštenik može da razreši post. Deca nisu obavezna
da poste, ali ih je lepo od malih nogu navikavati na post i molitvu.
U Pravoslavnoj crkvi postoje višednevni i
jednodnevni postovi.
Višednevni postovi su:
1. Veliki ili Časni (posti se sedam nedelja pred Vaskrs);
2. Božićni (posti se 6 nedelja pred Božić);
3. Petrovski
4. Velikogospojinski
Jednodnevni postovi su:
1. Skoro svaka sreda i petak;
2. Krstovdan (uoči Bogojavljanja, 18. januar);
3. Usekovanje glave Sv. Jovana Krstitelja (11. septembar);
4. Vozdizanje časnog krsta - Krstovdan (27. septembar).
Ne zaboravite! Post je Božija zapovest i temelj
našeg podviga i spasenja!
Oliver Kalinović
veroučitelj i
katiheta
Pčelarstvo
Piše: Paja
Orešković
ŠTA
JE MED?
Velikom broju ljudi i danas je poznato da je med
slatka, ukusna i zdrava hrana.
KAKO NASTAJE MED?
U prirodi ništa nije slučajno i sve ima svoju
opravdanu ulogu. Tamo gde je čovek degradirao prirodu, gde je zagadio
vazduh, vodu, zemljište dolazi do raznih bolesti, katastrofa i drugih
nedaća. Tamo gde čovek vodi brigu o prirodi i gde čovek živi u skladu sa
prirodom i njenim zakonima, priroda nesebično uzvraća i daruje mu i
zdravlje, dug život i pravo blagostanje. Jedan od lepih darova prirode
je med.
U prirodi postoji mnogo biljaka koje da bi dale
plod moraju da cvetaju, da bi taj cvet dao plod, on mora biti oplođen.
Zato cvet mora da ima posrednika, a to su:vetar, insekti, ređe ptice, a
kao najdelotvorniji insekat je pčela. Biljka, da bi privukla pčelu,
pored lepih boja njenih latica ima specijalne žlezde koje luče
mirišljavi slatki sok, koji s' obzirom da je pčelinja hrana privlači
pčele, a pčela prelaskom svog tela preko prašnika i tučka nesvesno vrši
oplodnju. Sok koji pčela uzima iz cveta pored šećera, minerala i
vitamina koje biljka izlučuje, najviše ima vode: u procentu od 50-80%.
Pčela taj sok sakuplja da bi hranila svoje leglo, a i sebe samu. Pored
toga, taj sok skladišti u ćelijama saća za period kada ne može da opšti
sa okolinom tj. zimi. Pčela prvo što mora da uradi, kada je donela
nektar u košnicu, mora da se potrudi da izbaci suvišnu vodu iz tog soka
na podnošljivih 12-18 %.To vrši tako što sok koji je donela iz svog
mednog mehura predaje preko svojih sisaljki drugim pčelama, takozvanim
“kućnim pčelama“ koje to isto rade naizmenično više puta uzimajući sok u
svoj medni mehur i isti izbacujući u ćelije saća, usput ga obogaćujući
enzimima iz svog mednog želuca, sve dok vlaga ne spadne na 12-18%. Kada
je taj sok dobio određenu gustinu pčele ga skladište u ćelije saća i
poklapaju sa voskom - takav med nazivamo zreo med. Nije svaki med isti
po svom hemijskom i fizičkom sastavu. Mnoge njegove osobine zavise od
cveta sa kojeg nektar potiče, a i sastav zemljišta na kojem biljka
raste. Poznati stručnjaci Bradi i Hajdi ustanovili su da med prosečno
sadrži sledeće sastojke: vodu do 17%, glukozu (grožđani ćećer) 34%,
fruktozu (voćni šećer) 40,5%, saharozu 1,9%. U zrelom medu još se nalaze
zrnca polenovog praha, parčići voska, aminokiseline, vitamini, enzimi i
drugo. Od kiselina, najviše ima: jabučne, limunske, a u manjem obimu
mravlje, oksalne, sirćetne... Savremena nauka je otkrila da u cvetnom
medu ima i mikroelemenata kao natrijum, hlor i magnezijum. Naučnici su
otkrili da u tamnijim medovima ima naročito gvožđa, bakra, magnezijuma i
drugih stvari neophodnih za ljudski organizam. Specifična težina meda se
kreće od 1,41-1,44 odnosno jedan litar meda teži od 1,41-1,44 kg. Zbog
toga u tegli od 720 ml u kojoj je pakovan med, vi dobijate od vašeg
pčelara jedan kilogram meda, naravno pod uslovom da je med zreo.
Skapljena sunčeva energija koja se nalazi u medu direktno daje snagu
mišićima, jer med kao najbolji od svih ugljenih hidrata, toliko je
svarljiv da ga naš organizam usvaja gotovo bez ikakvog opterećenja i
ide direktno u krv.
Nastaviće se
Vrh
strane
|