ПРВЕ СЕОСКЕ НОВИНЕ, ОСНОВАНЕ 1994.

Broj 19431.03.2010.

  Redakcija Starčevačke novine na kućnu adresu Glavna strana
Aktuelno
Društvo
Intervju
Kultura
Sport
Naslovna strana

 

 

Komentari

 

 

“GOVOR S PORUKOM MRŽNJE“

 

 Jedan pančevački nedeljnik, objavio je pre nekoliko nedelja tekst kojim se ostrvio na moje izlaganje na sednici gradske Skupštine, a povodom nagoveštaja preseljenja Malog Londona u Starčevo. Odgovor ste mogli pročitati u narednom broju tog lista, a za one koji nisu, evo najvažnijeg, evo odgovora na pitanja koja muče “dužebrižnike“:

Šta znači narušavanje sklada u Somborskoj ulici i zašto bi to bilo destabilizujuće?

 Somborska ulica je deo naselja Šumice u Starčevu. Tri lamele stanova, pre 40-tak godina, napravljene su za “terence“, radnike koji su iz čitave bivše SFRJ dolazili da rade na izgradnji južne industrijske zone. Po njihovom odlasku, u prazne stanove (sobe od 20-30 kvadrata, bez kupatila) useljavali su se Romi, i drugi koji nisu imali krov nad glavom. Kasnije, te stanove je preuzela gradska “Direkcija“ i Centar za socijalni rad, te su stanari postali njihova briga. Briga, a ne obaveza, jer u “stanove“ (sve taj prostor može biti, ali stan nije), gradske “gazde“ nisu ništa ulagale. Danas tim “stanovima“ gazduje Gradska stambena agencija (GSA), koja se prema ovim stanarima ponaša isto poput prethodnika. Deponije smeća, razmirice sa okolnim stanovništvom, krađe, čopori pasa bez nadzora, sečenje obližnje šume, po kojoj je naselje Šumice i dobilo ime, stvorili su odijum ostatka naselja prema stanarima Somborske ulice. Suočena s tim, MZ Starcevo preduzima ozbiljne korake, da USKLADI stanje. U nekoliko godina dovedena je kompletna infrastruktura: asfalt, voda, telefoni (ima i ADSL priključaka!), izvedeni su priključci za kanalizaciju i gas a neki stanovnici Somborske našli su uhlebljenje u mesnom JKP-u... Iz naselja je izvučeno 50-tak (!) kamiona smeća, a u saradnji sa “Higijenom“, čopori pasa su sada prošlost. Građani Somborske uzeli su aktivno učešće u ovom procesu, te se danas tamo mogu videti i uređena dvorišta sa travnjacima. Netrpeljivosti gotovo da više nema, a građani su solidarni i u međusobnim su dobrim odnosima. Reklo bi se, da je, s obzirom na okolnosti, situacija USKLAĐENA. Šta može da pokvari opisani sklad? Gledano iz ugla onih koji sada žive u Somborskoj (Romi i drugi), a koji su listom protiv da se u njihovu ulicu preseli Mali London, to je namera da se u komšiluku ljudi koji decenijama žive u neuslovnim stanovima za koje plaćaju kiriju a “gazde“ ništa ne ulažu, izgrade novi, moderni stanovi u koje će, gle cuda, doći neko drugi da živi! Ostalim Starčevcima smeta namera da se grade socijalni stanovi za predviđene “novodošle“ Starčevce, dok oni koji od rođenja žive u Starčevu  moraju da se sele zbog potrebe raslojavanja porodica (u mnogim kućama u Starčevu živi po nekoliko generacija), a da pritom to ne žele! Starčevo je postalo mesto gde se ljudi osećaju komotno i gde žele da žive, a o tome govori podatak da je Starčevo sada najbrojnije naseljeno mesto u gradu i da ima 8200 žitelja. Jedino naselje u kojem se iz godine u godinu povećavao broj stanovnika! Godinama unazad građani traže od Mesne zajednice, a ova od Grada, da se obezbede placevi za porodično stanovanje, upravo iz razloga što Starčevci žele da ostanu u svom mestu. Što bi se neko selio u neki drugi deo grada kad u Starčevu ima, ili će uskoro imati sve što mu u komunalnom smislu treba, a javnost dobro zna koliko se u Starčevu uradilo na poboljšanju uslova za život. Uzevši u obzir goreopisanu činjenicu da je u Somborskoj ulici stanje usklađeno, a pošavši od toga da je kultura življenja u nehigijenskom naselju Mali London u potpunosti drugačija, šta treba da se očekuje od eventualnog preseljenja dela stanovništva Malog Londona u Somborsku? Sklad i “med i mleko“? Hoće li stanovništvo koje živi u nehigijenskom naselju ostaviti za sobom svoje navike? Hoće li im Grad preseljenjem naći i posao, kako ne bi nastavili da se u novom okruženju bave istim “poslom“? Na kraju, hoće li se novom getoizacijom rešiti problem postojećeg geta?  Da li se ovde radi o nameri da se pomogne stanovništvu Malog Londona ili je samo u pitanju žurba i raseljavanje zbog potrebe za atraktivnim građevinskim zemljištem? Ako opisana situacija ne deluje potencijalno DESTABILIZUJUĆE, i da može da izazove gnev, kako kod građana Somborske, tako i čitavog stanovništva Starčeva, onda je to problem loše procene ili nedovoljne informisanosti, a ko zna, možda i plod loše namere. Više ovo poslednje, jer novinarka Bulatović-Pajić zna da je nemoguće biti “dobar“ prema, na primer Romima u Starčevu, a “loš“ prema, na primer, Romima u Malom Londonu.

Zašto je osnovan Krizni štab?

 Zato što su članovi Saveta MZ Starčevo tako procenili. Ima ih 15, i birani su na većinskim izborima i imaju direktnu podršku gradana. Mogu da ocene da je neka situacija potencijalno kritična i mogu da formiraju telo koje će se time baviti. Možda se to u gradu tako ne radi, ali kod nas u Starčevu se mišljenja građana uvažavaju i cene. Građani znaju koga su birali, te im nije teško da zakucaju na vrata svojih odbornika i traže objašnjenja i pokreću inicijative. Sami građani su tražili reakciju! Većina Starčevaca, gotovo svi, pa i Romi i drugi koji sada žive u Somborskoj, u socijalnim stanovima o kojima Grad ne vodi računa, o preseljenju nehigijenskog naselja Mali London u Starčevo imaju identično mišljenje - NE! Mesna zajednica je, naravno, stava da u Starčevo može svako da dođe i da živi, kao što je to bilo i do sada. Mnogi Starčevci došli su od negde, kupili plac i ozidali kuće. Nemamo ništa protiv da se konačno odredi nova zona individualnog stanovanja, pa da se placevi ponude na prodaju, a grad neka ih kupi i ozida kuće, pa neka ih pokloni kome god hoće. Krizni štab Mesne zajednice ima i drugi predlog, a to je - neka se Mali London raseli po principu “500 porodica na 500 lokacija“ i to bi trajno rešilo problem i nehigijenskog naselja, ali i integracije stanovništva Malog Londona i njihovu adaptaciju u urbanu sredinu. Molim lepo - po nekoliko porodica na Sodaru, na Misu, na Kotež, u Starčevo, u Glogonj, na Strelište...

Petar Andrejić

 

 

            Obrni-okreni, nekako izgleda da se ovaj (ne)besni narod ubeđuje da nikako ne veruje onoj proverenoj(?) narodnoj “nema leba brez motiku“, već da ga novokomponovana elita jednako zasipa “modernim razvojnim strategijama“ po kojima od tih zemljoradničkih antikviteta sleduju samo žuljevi na rukama i šuljevi u džepovima! Stoga - “naš je moto, igraj loto“...

 

U epizodi:  Neidentifikovana leteća sedmica

 

Tračoslava (čekajući ispred još uvek zatvorenog kioska, egzotičnog naziva “Kod bata Srećka“): - E, ka'će da otvoru, čekam već dva sata, 'oću da puknem! I, di je ovaj nesrećni Srećko, nikad ga nema, mora da s, opet, preparir'o!

Šeširdžija (flegmatično zureći u dubinu): - Ta, šta je slatka komšinka, ta, šta si se ucmoljila, id' tu om'a iza travike. Ja ću da pričuvam stražu. He, a taj Srećko ko zna di je, nisam ga vid'o vekovima(!)i to baš sad kad je to'ka sedmica! Ak' se ne pojavi pro'po sam načis'o - radovi kreću, a ono moje traktorče više neće ni otpadari! Evo, sve sam rođendane fino ispis'o...

Tračoslava (usplahireno): - Ta, nemoj zafrkavati, dobri komšo! Evo, ja ću ti dadnem da opra'iš to tvoje sokoćalo! Znaš, bre, ka'ku mi je šolju jutros ona alapača isčitala, pa, to je sigurno dobitna kombinacija! Ma, ta sve utrefi - i rat, i krizu, i cunami, i kad mi ono otek'o jezik... A, i prva o'de dreždim od sabajle, a sedmica nikad veća...

Grmalj (progura se do pulta šireći standardne miomirise): - Hik, jezik ti otek'o od čantranja! I, šta, bre, ti prva, pa ja sam ti odi doš'o jošte noćaske, no sam malko zalegno da oduvam na klupu, hik! A, što sam sanj'o san da sam u kafanu, pijem pivu pa sve zvoni, s jedne strane veze 'ramonika, a s druge jedna prsata mi šap'će na uho - šes', šesnes', ma, neću vi odavam! A, đe je ovi Srećko, ću zaboravim konbinaciju! A, što to krasno miri?!

Sponzorojka (priđe šireći “ubistveni“ miris parfema): - Zn'či, što ovo ne radi, bruka mi je hitno,! Dečko me čeka da palimo na Adu, da uhvatim malo Sunca, smorila sam se od kvarca! Imam super šemu za sedmaju- ukupan broj frajera, haljina, zlatnih minđuša, cena novih gilja, broj grudnjaka... Uf, šta to zdiba za medalju, je...

Grmalj:  - Hik, nemo' se vređamo, ču li? Nijesam ja kriv što se neki neotesani izbljuv'o na klupu, đe sam dremn'o! A, oni broj sisodržca sam provalio, mora da je šestica?! A, pa sad se sjećam - ti si mi noćas bila u san i šaptala brojove - evo, i ja imam šesticu! Pa, ti si moj anđ'o - daj da te celivam...

Sponzorojka (zgađeno): - Ma, ži-be, bre, matori alkose!!!

Student (dobaci iz prikrajka): - Napupeli anđeo nekako neodoljivo podseća na mrskog mu neprijatelja iz pakla, a i kombinacija koju je izdeklamovala na uvce vrvi od šestica! A, zna se da su šestice đavolje cifre! Nego, gde je više ovaj domaćin, izašlo je novo Vreme...

Grmalj:  - Ma, nije more vreme nizakak'o Vreme! No, što ti veliš da ja nisam sanjao anđela, no đavola i da ti brojovi ne donose sreću, no što drugo?!

Student: - Vrlo je moguće, iako u snove i sujevrje ne verujem, ali čisto sumnjam da je kombinacija dobitna, svejedno da li je diktirao đavo, anđeo ili sam direktor lutrije! Poslednja dešavanja to poprilično potvrđuju, a sve te afere su možda smo vrh ledenog brega. Ko zna kakve se sve ujdurme događaju, jer češće se viđaju vampiri nego dobitnici neke velike nagrade. I letećih tanjira je više od “nosilaca sedmice sa lentom“!

Grmalj:  - Ma, što veliš?! A, kako na teleziziju javljaju kako je neko dobio!

Student: - Ma, sigurno - televizija uvek govori istinu, baš kao da je stvorio baron Minhauzen! Priča se da i ti što dobiju nagradu to odglume za neku sitnu kintu - sto, dvesto evra, samo da bi se ljudi naukli..

Grmalj:  - Ma, niš' ne mari! Daj šta daš, taman da platim račun u kafanu! Tek da nisam džaba sanjo. Srećko, de naplati jednu “kobajagi“ sedmicu i dadni svima po fićok na moj račun!

            I, svi su oni tako, slučajno ili namerno, ali, ipak, zajedno, nastavili da dobijaju, pa makar i “šatro“ sedmice. Sve je bolje nego motika!

           

            Ah, da, umalo da zaboravim - u starčevačkoj opštini ništa novo, osim što je proleće pomalo gra(k)nulo, pod(nad)zemne vode i dalje “talasaju“, stadionski krov polako dobija konture, spremaju se šesti “Gašini akordi“, jedan “Borac“ (fudbalski) dobro gazi, dok se drugi (odbojkaški) zaglibio u B ligi, a pojedini stanovnici Ž. Zrenjanna “zaglibljeni“ su na kanadsko-američkoj granici - u oblasti velikih jezera! Teško da im mogu pomoći i neustrašivi Komandant Mark i Vukovi sa Ontarija! Možda, ipak, jedino poglavica četiri jezera - stara - dobra Žalosna Sova.

Jordan Filipović

 

 

Suživot u Starčevu

 

Potaknut nekim događajima ovde u Hrvatskoj, gde živim, kao i najavama i planovima o preseljenju Malog Londona, ovim svojim sećanjima hteo bih da pokažem da je u Starčevu uvek bilo suživota i da Starčevci nisu ksenofobi.

Starčevo je uvek imalo nekoliko familija Roma koje su tradicionalno živeli u Starčevu generacijama i bile integrisane u normalni život Starčeva.I nama deci je to bilo sasvim normalno da u razredu bude bar jedno dete romske nacionalnosti i mi smo se svi prema njima odnosili kao i prema svakom drugom detetu. Iz svog prvog razreda sećam se Sofije, lepuškaste crne devojčice s dugom crnom kosom spletenom u dve kike, koje su se zbog mazanja s petrolejom (gasom) izrazito sjale. Kao i svi mi u prvom razredu bila je malo prestrašena i povučena, ali se vrlo brzo uklopila u život razreda. Ne mogu se više setiti zbog čega nas je Sofija napustila, ali mislim da nije razlog neprihvaćenost od sredine. U paralelnom odeljenju školu je pohađao i Ivica i njegove školske kolege mogli bi ispričati istu priču,ali mislim da se Ivica ipak duže školovao.

Dolaskom Mije i Mice sa svojim ringišpilom, došla su i njihova deca Sreten i Slavica, koji su se vrlo dobro uklopili u društo i delili školske dane sa ostalm starčevačkom decom. Mija, kao vrlo vredan i poduzetan, osim svog ringišpila i streljane, bavio se i popravkom radioaparata, a kasnije i televizora, i svega što je bilo vezano uz struju. Kako su sa svojim autobusom u kojem su živeli bili stacionirani na Pihlerovom placu tamo do Baštenske ulice, tamo gde je sada osnovna škola, bio je uvek na usluzi svima koji su nešto trebali u vezi struje ili sličnih stvari. Mica se, osim brige o njihovom životnom prostoru, bavila pravljenjem ruža od krep-papira za streljanu, održavala vazdušne puške, spremala koverte za lutriju, tako da je za nedelju i praznike uvek bilo sve spremno.

I stariji starčevacki Romi bili su uklopljeni u normalan život. Stojan i njegova Tonka, živeli su u svojoj maloj kućici na kraju Nadelske ulice, na Utrini, s malo bašte u rupi. Stojan je radio po selu za nadnicu, a Tonka se držala običaja, čuvala svoju kolibu, a nakon velikih praznika znala je od kuće do kuće isprositi nešto za sebe i svog Stojana. Svi smo to prihvaćali kao najnormalnije i čudili bi se ako Tonka slučajno nakon praznika nije došla.

Sećamo se takođe i Kate Ciganke kako smo je svi zvali. Kata se držala romske tradicije. Nije posebno ništa radila, ali je povremeno  znala isprositi štogod za sebe, a u sušnom periodu znala je kroz selo od kuće do kuće pevati “dodole“ tj. moliti za kišu i na taj način isto nešto zaraditi. No nažalost Kata zbog sklonosti alkoholu, često je bila izvrgnuta ruglu, naročito seoske dece.

Starčevački Romi bili su uključeni i u ostale društvene aktivnosti. Svi znamo da su Romi inače muzikalni ljudi i da znaju svirti i po nekoliko instrumenata. Bilo je među njima i violinista i harmonikaša i često su doprinosili pobedama naših seoskih ekipa na popularnim takmičenjima sela.

Ovakvi pristupi, postupci i uklopljenost u sredinu mnogim starčevačkim Romima dalo je podsticaj da kao i mnogi drugi Starčevci krenu u svet za možda boljim životom.

Dobra podloga mnogima je u tome i pomogla. 

Na kraju, kako se ove godine Uskrs slavi u isto vreme, svim Starčevcima želim

Sretan Uskrs !

Mir Vama, Hristos Voskrese !

Vinko Rukavina

 

 

Doseljenici

 

            Da ni Evropa ne predstavlja raj i obećanu zemlju za sve, kao i da podozrenje i prezir starosedelačkog stanovništva prema doseljenicima nije specifikum samo nedemokratskih društava, vidimo iz sve učestalijih političkih problema u koje zapadaju zemlje EU, a koji se tiču povećanog priliva imigranata.

            Kad je reč o rezervisanosti i konfrontaciji Evropljana prema pridošlicama, u svim zemljama postoje političke grupacije koje su žestoki zagovornici zabrane novih useljavanja, ali tu su i njihovi oponenti koji su za garanciju svih građanskih prava novom stanovništvu. Što se tiče podrške građana ovoj prvoj opciji, tj. nacionalnoj desnici, tu prednjače Švajcarska, Austrija, Nemačka i Francuska. U prilog ovom podatku idu i rezultati skorašnjeg referenduma o minaretima održanog u Švajcarskoj. Referendum je organizovan na inicijativu Švajcarske narodne stranke, koja je kampanju bazirala na strahu od islamizacije, a vladajuća politička garnitura je građanima savetovala da odbiju predlog desničara. Ishod referenduma je bio negativan, tako da je prevagu odnela desnica, pa danas imamo zabranu izgradnje minareta u srcu multientičke i širokogrude Evrope, ali i međunarodni pravni proces pred sudom u Strazburu, koji za cilj ima poništenje referendumske odluke. Rastuće evropsko neraspoloženje prema imigrantima i građanima s imigracionim poreklom, može se pravdati stopom nezaposlenosti koja rapidno raste u poslednjih par godina, kao i neprilagođenošću doseljenika na tradiciju i kulturu zemlje u kojoj borave. Da li je egzistencijalna ugroženost razlog sopstvene nesposobnosti starosedelaca, nenaviknutosti na konkurenciju, ili se radi o došljačkom nametanju i buntovništvu, ključno je pitanje.

            Slične probleme sa novim komšijama imali su i Vojvođani nakon Drugog svetskog rata, samo što se na ovim prostorima radilo o kolonizovanom stanovništvu iste, ili relativno bliske etničke i religijske pripadnosti, dok Evropa ima najveći problem sa vanevropskom i nehrišćanskom imigracijom. U Vojvodini su se nakon Drugog svetskog rata stvorili uslovi za nastanjenje stanovništva iz nerazvijenih delova bivše Jugoslavije, jer su mnoga imanja ostala pusta, i to najviše usled prinudnog iseljenja podunavskih Švaba. Autohtono stanovništvo dugo nakon kolonizacije nije moglo da prihvati nove susede, i to iz razloga vrlo sličnih gore nabrojanim, koji su danas karakteristični za evropsko društvo. Komunističko rukovodstvo je kolonizacijom Vojvodine mislilo da poboljša uslove za normalnu egzistenciju stanovništvu brdskih i ratom ojađenih krajeva, i u toj nameri je u velikoj meri uspelo, ali štetu je pretrpela starosedelačka populacija koja je svoj deo imetka i prihoda morala da da u zadružne ruke, kako bi doprinela uspostavi novog socijalističkog poretka. Razlika, pa cak i odvojenost starosedelaca i došljaka je u nekim sredinama i danas primetna, a to je naročito prisutno nakon najnovijih migracija stanovništva posle raspada SFRJ.

            Ova problematika je skoro dobila i lokalni karakter, tako da se i u Starčevu vodi građanska rasprava na temu doseljenika. Najnoviji predlog gradskog rukovodstva da se pančevački Romi iz naselja Mali London presele u Somborsku ulicu u Starčevu, izazvao je oštro protivljenje domaćeg stanovništva. Jasno se konstatuje da je protivljenje Starčevaca opravdano, najviše zbog činjenice da je planirano da se cela romska populacija iz gore pomenutog pančevačkog nehigijenskog naselja premesti u Starčevo, a ne da se taj problem reši tako što će romsko stanovništvo biti proporcionalno raspoređeno po svim gradskim delovima. Na ovaj način se na prvom mestu pravi šteta Romima iz Malog Londona, koji bi bili opet getoizirani, a Pančevo tim predlogom ispoljava negativno raspoloženje prema romskoj populaciji.

            Svako mora podneti podjednak teret ukoliko se za cilj ima tolerancija i harmoničan život svih građana, nevezano za to ko se kad nastanio na određenom prostoru. Granice moraju biti otvorene za sve, a sloboda kretanja i nastanjivanja se mora garantovati, dok sa druge strane, odluka o preseljenju i trajnom naseljavanju na nekom prostoru, za onog koji stoji iza te odluke, treba da znači prihvatanje zakona, a u većoj meri i tradicionalnog življenja, na teritoriji koju je sebi odabrao za život.

Dalibor Mergel

 

 

Proizvodnja na “povuci i potegni” - fenomen br. 29

 

            Ova tema se može započeti izjavom frontmena grupe “Monetarni Udar“ koja glasi ovako nekako: “za prevazilaženje posledica svetske ekonomske krize uvešćemo kredite“... Tako da se sad skoro svako domaćinstvo može još da se zaduži, kao da već ne spadamo u visoko zadužene zemlje sa uvozom koji čak 2,2 puta premašuje izvoz. Kao jedna od velikih prednosti ovih kredita navodi se izvanredna mogućnost da čak i domaćinstva sa platom od 15.000 dinara na mesečnom nivou mogu uzeti kredit, iako je prosečna potrošačka korpa po svim istraživanjima iznosila 36.365 dinara na mesečnom nivou. Postavlja se pitanje, kako se s platom koja ne pokriva ni prosečnu potrošačku korpu, uzeti još jedan kredit? Ali uzeti kredit je danas vrlo lako, počeli su da ga dele i po kućama. Ali otplatiti kredit kada ga već jednom uzmete, to je već druga stvar, tada priča počinje da liči na onu sa “babom u kolu“, dala jedan dinar da uđe, a dva da izađe.

            Ali, da nastavim sa proizvodnjom koja je u našoj zemlji na rubu propasti i izumiranja, ovi takozvani krediti bi trebalo da je pospeše i pokrenu. Genijalna zamisao, prvo je proizvodnja usled “SEKE“ (kako je od milošte zovemo) bila skoro ugušena, jer je naša vlast sve vreme krize umesto da podstiče proizvodnju pokušavala da sačuva svoje fotelje. A sada tako polumrtvu privredu treba da oživljava narod uzimajući dinarske kredite po povoljnoj kamatnoj stopi! Jupi! Kao da nismo sve vreme stezali kajiš i krpili kraj s krajem. Znači, eto idealne prilike da se vidi ko je patriota: uzmimo svi kredit i pokrenimo našu privredu. Kupujmo domaće!

            A šta to možemo da kupimo? Pa sem punta, koga smo kupili još pre krize, da bi smo pokazali da smo lojalni našoj “Zastavi“, a kao primer naša vlada je mogla celokupan svoj vozni park da “puntizuje“, čisto da pokaže i svoju lojalnost gore pomenutoj firmi i njenim radnicima, ali eto propušten je taj momenat. Znači, pored punta, subvencionisanim kreditima može se kupiti i domaći nameštaj, podne obloge,  bela tehnika, građevinski mterijal, sanitarije, kao i da se plate turistički aranžmani u Srbiji. Tako da ako ste ove godine planirali more, odustanite, jer naša zemlja ga nema. Ako vam treba LCD televizor, odustanite, jer naša zemlja to ne prozivodi. Umesto toga kupite simpovu spavaću sobu. O kompjuterima ili nekim malo boljim automobilima ne vredi ni pričati. Nije problem u domaćim destinacijama svakako ih ima u izobilju niti je problemu u proizvodnom programu kompanije “Simpo“, svakako je jedna od poznatijih nacionalnih kompanija. Problem je što za uzeti kredit, ako ga već sami otplaćujete, niko ne može da vam ograniči i suzi izbor kupovine, pa makar i za zanemarljivu kamatu.

            Pre svega, naša proizvodnja kao i celokupna privreda je u potpunosti nekonkurentna, o tome svakako govori naš ogroman trgovinski deficit. Malo toga imamo da ponudimo inostranstvu sem Guče i Egzita, i nešto suvenira sa tih manifestacija, što se nikako ne može nazvati ozbiljnom proizvodnjom. Što se tiče punta, on svakako nema neki veliki izvozni potencijal, mada nam problemi u “Tojoti“ i bankrotstvo “General Motorsa“ idu na ruku, možda su to one velike šanse o kojima su naši ministri na početku krize onako lepo govorili.

            Velika šansa naše zemlje leži u malim i srednjim preduzećima, ali i tu su potrebni podsticaji, ili bar jasna zakonska regulativa i neka poreska olakšica i malo sluha.

            Za strane ulagače još uvek smo zemlja u koju je riznično ulagati, jer naravno kod nas se još uvek ništa i nikad ne zna. Nekako uvek politički interesi nadvladaju i ekonomsku logiku i zdrav razum. Jedno je sigurno, bez podsticaja proizvodnje, ali ne samo njenog kvantiteta već i kvaliteta, nema napretka, nema novih radnih mesta, boljeg životnog standarda i svega što uz to ide.

Miroslava Kovačević

 

 Vrh strane

 

 

Glavni i odgovorni urednik Petar Andrejić, izdavač Kreativni kulturni klubE-mail: [email protected]

© 2010. Webmaster

Sajt je optimizovan za IE 7 i rezoluciju 1024 x 768