Saša Pavlov, ZAMENIK GRADONAČELNIKA GRADA PANČEVA

Starčevo je jedan od najrazvijenijih delova grada
- Lično, kao Pančevac i kao učesnik u političkom životu, voleo bih da u istom intenzitetu budu svi delovi grada razvijeni, ali nerazvijenost grada ne možemo da pripišemo razvijenosti Starčeva.

Prošlo je šest meseci kako je formirana lokalna vlast u Pančevu. Kako se koalicija nosila za to vreme sa najvećim problemima stanovnika Pančeva i naseljenih mesta?
- Koalicija se za to vreme nosila sa tim problemima jedino kako je mogla, odnosno shodno instrumentima kojima je raspolagala i sa onim što je nasledila. Nasledili smo poluprazan budžet, znatno manja sredstva za neke stvari koje su bitne za funkcionisanje grada. Krajem godine imali smo ozbiljan problem sa vremenskim neprilikama, gde smo morali dodatno da reagujemo, a veliki je problem predstavljalo i izdvajanje od više od 300 miliona dinara koji su isplaćeni izvođačima radova umesto Fonda za kapitalne investicije Pokrajine za rekonstrukciju i izgradnju pojedinih ulica. Grad Pančevo se tada prihvatio obaveze da neplanirano izdvoji ta sredstva, a znamo da se ona mogu nadomestiti samo klasičnim punjenjem budžeta, što je opet bilo značajno smanjeno zbog teške ekonomske i privredne situacije koja nije specifična samo za Pančevo. U međuvremenu su ukinute i neke takse za lakši rad privrednika, što je takođe dovelo do smanjenja punjenja budžeta. Privredna situacija koja se pre svega ogledala u prinudnom odmoru radnika “Petrohemije“ zbog njihovog investicionog procesa je dodatno smanjila punjenje budžeta. S jedne strane imali smo neočekivano trošenje sredstava, a s druge strane značajno smanjeno punjenje budžeta u poslednjih šest meseci i to je prouzrokovalo situaciju preživljavanja, u kojoj nisu mogli da se ogledaju ni neki osnovni ciljevi nove koalicije niti je moglo da se radi nešto novo ili kapitalno u čemu bi se videla razlika između stare i nove vlasti. Mogli smo da se ponašamo samo onako kako je budžet nametao, mnogi projekti su bili započeti, a mora da postoji kontinuitet i ti projekti su morali da budu nastavljeni.

Koji su to problemi koji će se naći na listi prioriteta u rešavanju u narednom periodu?
- Projekti koji su morali biti nastavljeni iz prethodnog perioda su uplanirani i u novi budžet, jer ne želimo neodgovorno da se ponašamo, pa da ispadne da kao novi koji su došli, kažemo da sve ovo prethodno ne valja. Naprotiv, sve što je planirano kako treba to će i biti nastavljeno. Tu pre svega mislim na natkrivanje zelene pijace, završetak barutane, rekonstrukciju pojedinih gradskih ulica ili njihovu izgradnju. To su i neke od investicija na koje će najviše novca iz budžeta za 2013. godinu i biti utrošeno. To je kontinuitet stvaranja na žalost osnovnih uslova za život. Kad kažem na žalost, to znači da je prosto neverovatno ali istinito da pojedini urbani delovi Pančeva i dalje nisu opremljeni nekim osnovnim životnim uslovima kao što je kanalizaciona ili vodovodna mreža ili dostupnost asfaltnog puta svakoj kući. Tu će najveći deo budžeta upravo biti potrošen na stvaranje nekih osnovnih infrastrukturnih pogodnosti koje u 21. veku treba da uživa svaki građanin na planeti, pa i Pančeva kao jednog od najvećih gradova u zemlji.

Pančevo se već duži period nalazi u socijalno - ekonomskoj krizi koja za posledicu ima veliki broj nezaposlenih. Kako ćete nastojati da rešite taj problem i na koji način sa Vaše pozicije možete da doprinesete privlačenju novih investitora?
- Što se tiče problema rešavanja nezaposlenosti, takođe nastavljamo sa realizacijom Lokalnog akcionog plana za zapošljavanje i tu je izdvojen isti nivo sredstava kao i prošle godine. Imali smo u planu da izdvojimo znatno više sredstava, ali na žalost nije moglo više. Nakon analize utroška tih budžetskih sredstava prošle godine a koji su pokazali da je bilo čak i 30% više sredstava namenjenih za otvaranje novih privrednih subjekata i za samozapošljavanje i nova zapošljavanja kroz subvencije od strane Grada, da je bilo više sredstava bio bi i veći efekat. Međutim, ove godine izdvojili smo koliko se moglo, a to je u istom nivou kao i prošle godine i to će verovatno da da rezultat u povećanju broja privrednih subjekata i novozaposlenih. Time očekujemo, da ukoliko ne dođe do ozbiljnih privrednih poremećaja koji bi doveli do većeg broja nezaposlenih, a imajući u vidu ove akcije verujem da će to statistički da dovede do smanjenja broja nezaposlenih. Osim tog lokalnog akcionog plana očekujemo efekte i ukidanja mnogih lokalnih taksi do kojih je došlo formiranje nove republičke vlasti. Te takse su ukinute i to je blizu 80 miliona dinara manje punjenja lokalnog budžeta, ali mi se nadamo da ćemo analizom toga na kraju ove godine zaključiti da je priliv veći od tog iznosa, ostvaren kroz porez na zarade, jer bi upravo smanjivanje tih taksi trebalo da dovede do jedne jače privredne aktivnosti i do novog zapošljavanja. To su dve osnovne aktivnosti koje su već preduzete i čije efekte očekujemo. Ono na šta smo se u narednom period orjentisali, to je aktiviranje privredne zone Grinfild 2 u Pančevu, odnosno formiranje slobodne carinske zone. Pretpostavka je da će slobodna zona, a koja treba da bude formirana od strane Grada, Rafinerije nafte Pančevo i HIP “Petrohemije“ već narednih meseci, tu lokaciju Grinfilda 2 koja će da uđe u tu slobodnu carinsku zonu učiniti atraktivnijim za potencijalne strane, možda i domaće investicije i da će to upravo biti prostor koji će da doprinese povećanju broja zaposlenih. Definisana je i Severna industrijska zona. Nadamo se da će i to biti prostor za velike investicije koje će u znatnijoj meri da pobolja “krvnu sliku“ grada po pitanju zaposlenosti. Treća faza gde ćemo nastojati da poboljšamo ovo pitanje, to je reaktiviranje pojedinih braunfild zona, pre svega zone starog “Minela“ gde već imamo određene projekte sa republičkim poslovnim asocijacijama koje će biti prezentovane javnosti u narednom periodu.

Tu je i rešavanje problema “Staklare“. Takođe, planiramo da ustupimo prostor pre svega domaćim privrednim subjektima, gradskim, zarad novog zapošljavanja i daljeg razvijanja biznisa i širenja njihovih poslovnih aktivnosti kako bi i to doprinelo smanjenju nezaposlenosti. To naravno neće biti realizovano u toku jedne godine, ali to je plan i pravac kretanja ove koalicije koja upravlja Gradom.

Prema najavama, partneri iz Ujedinjenih Arapskih Emirata zainteresovani su za zakup poljoprivrednog zemljišta u Starčevu i još nekim mestima sa teritorije Pančeva. Kako ocenjujete tu mogućnost?
- O tome se mnogo priča a da niko nema konkretna saznanjnja o čemu se radi, tako da bih bio vrlo rezervisan u donošenju ocene svega toga, ali mislim da je svako ulaganje u poljoprivredu svrsishodno. Prema informacijama kojima raspolažem, radi se o preduzećima iz takozvanog Zelenog pula. Dobro znamo da je od preduzeća u kojima je raskinuta privatizacija, a koji su na teritoriji Grada Pančeva, to su bivši PIK-ovi iz Starčeva, Omoljice, Dolova i “Seme Tamiš“. Ulaganje se vrši pre svega u infrastrukturu tih poljoprivrednih preduzeća, samo u onu površinu zemlje koja pripada tom preduzeću. Moramo da imamo u vidu da su ta preduzeća u prethodnom periodu obrađivala mnogo veću površinu, ali da su tu površinu dobijali redovnim konkurisanjem za zakup te zemlje, sa svim ostalim fizičkim i pravnim licima. Isto tako, tržišnu utakmicu će morati da prođu i partneri iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Koliko vidim u medijima, digla se velika prašina oko potencijalnog dolaska ovih poslovnih ljudi, međutim ja to rezunujem na prost i jednostavan ekonomski način. Ne treba zaboraviti da smo u prethodnom periodu imali dosta problema i od strane onih koji su iznajmljivali to poljoprivredno zemljište i onih koji su ga zakupljivali, da je tu bilo dosta nejasnih procedura i nejasnog načina iznajmljivanja te zemlje. Ako se to bude definisalo onako kako treba, sa svoje pozicije mogu da garantujem i poljoprivrednicima u Gradu Pančevu i svim građanima Pančeva da će cela procedura iznajmljivanja poljoprivrednog zemljišta i ulaganja biti veoma transparentna, vidljiva i jasna.

Pančevo ima strategiju razvoja grada i Plan kapitalnih ulaganja. Koliko je od toga sprovedeno do sada? Hoćete li ažurirati ova dokumenta i u kom smeru?
- Plan kapitalnih investicija je vezan za tri godine i on je istekao, tako da mora novi da se donese. Na žalost, prethodni, iako istekao, velikom većinom nije realizovan, a zaplaniran što je bila i velika primedba državnog revizora koji je bio u prethodnom period u reviziji u Gradskoj upravi, da su se jednostavno finansirali neki projekti koji nisu u skladu sa zacrtanim Planom kapitalnih investicija. Onda se i postavlja pitanje zašto je Plan kapitalnih investicija i donošen. U prvoj polovini ove godine, donećemo novi Plan. Strategija razvoja Grada je rađena na jedan veoma dug period, a imajući u vidu intenzitet društvenih kretanja i dešavanja u Srbiji i gradu, takav jedan document ne može da se radi na toliko dug period, pa makar se zvao i “strateški“. On je u Pančevu rađen za period od 2007. godine do 2025. godine. On će pretpeti značajne promene, ali sve će se to dešavati nakon formiranja Privrednog saveta koji sledi narednih dana. Privredni savet će imati svoju pravu funkciju i intenzivan rad, a činiće ga najmanje 90% privrednika, a ne predstavnika lokalne samouprave kao što je to bio slučaj ranije. Od lokalne samouprave biće samo predstavnici koji će biti spona između privrednih ideja i izvršnog mehanizma u lokalnoj samoupravi. Nakon formiranja tog privrednog saveta, formiraćemo i izvršni organ pri lokalnoj samoupravi - Kancelariju za lokalni ekonomski razvoj i tada ćemo krenuti u definisanje ovih strateških dokumenata. Ti dokumenti ići će u pravcu poboljšanja atmosfere za privredne aktivnosti, a to je kao što sam već rekao, stavljanje u punu funkciju Grinfilda 2, Severne industrijske zone, oživljavanje braunfild zona i donošenje mera od strane lokalne samouprave, za koje je nadležna, u cilju opstajanja sadašnjeg nivoa zaposlenosti, a onda nadamo se i povećanja broja zaposlenih. Privrednici najbolje znaju koje to mere mogu da dovedu do poboljšanja privrednih aktivnosti, što će biti jedna od uloga Privrednog saveta.

Kako ocenjujete dosadašnji razvoj Starčeva i koliko će budžetom u narednim godinama biti izdvajano za ovo naseljeno mesto?
- Neću ništa novo da kažem ako konstatujem još jednom da je Starčevo verovatno jedan od najrazvijenijih delova Grada Pančeva. Nema razloga da tako ne ostane ni u narednom periodu. Lično kao Pančevac i kao učesnik u političkom životu, voleo bih da u istom intenzitetu budu svi delovi grada razvijeni, ali nerazvijenost grada ne možemo da pripišemo razvijenosti Starčeva. Starčevo ima jednu agilnu Skupštinu Mesne zajednice koja već dosta dugo godina radi zajedno, koja ima spremljene projekte, pravovremeno reaguje na sve raspisane konkurse i to je stvar njihove sposobnosti i tu niko nema šta da prigovori. Shodno tome, Starčevo sigurno neće biti oštećeno ni novim budžetom, ni bilo kojim narednim koje aktuelna koalicija bude donosila, bez obzira što većinski predstavnici vlasti u Starčevu nisu iz političke opcije koje čine vladajuću koaliciju u Pančevu. Imaće punu podršku ove vladajuće koalicije, kako u konkurisanju kod pokrajinskih i republičkih fondova, tako i kod finansiranja od strane budžeta tako da za ovu godinu nivo koji se izdvaja iz Grada Pančeva prema Starčevu neće biti manji od onog iz prethodnih godina.

Da bi lokalna samouprava radila mnogo više na ispunjavanju želja građana, na koji način ćete ostvarivati bliskiju saradnju sa građanima? Razmišlja li se o otvaranju posebne telefonske linije za pitanja građana ili otvaranja kancelarije za razgovor sa njima i kada?
- Već sad sa građanima postoji aktivna interkomunikacija, putem zahteva dostavljenih preko pisarnice ili preko imejla jer je adresa javna i stoji na sajtu grada. I pored toga u pripremi je projekat radnog naziva “Na kafi sa gradonačelnikom“ u okviru kojeg će ljudi imati mogućnost dobijanja jedne interaktivne komunikacije gde će imati pre svega elektronsku komunikaciju putem gradskog sajta i na kojem će građani moći da postavljaju pitanja i isto tako dobijaju odgovore.
Tamo gde procenimo da je neophodan neposredni kontakt i on će biti organizovan.