ПРВЕ СЕОСКЕ НОВИНЕ, ОСНОВАНЕ 1994.

Broj 184 • 31.05.2009.

  Redakcija Starčevačke novine na kućnu adresu Glavna strana
Aktuelno
Društvo
Intervju
Kultura
Sport
Naslovna strana

 

 

 

Komentari

 

           

Decentralizacija

 

Predsednik Republike Srbije Boris Tadić otvorio je priču o decentralizaciji. Tadić, na pitanje zašto decentralizacija, kaže: “Decentralizacija je, ne samo sastavni deo srpske tradicije, nego načina poimanja stvarnosti i to je prosto jedan poduhvat koji je Srbija iznedrila mnogo, mnogo decenija unazad. Drugo, zato što je to najefikasniji model upravljanja, treće zato što morate da iskažete poverenje prema lokalnim ljudima za koje glasaju građani koji mnogo bolje znaju koji je problem u njihovoj lokalnoj sredini i regiji, nego oni koji sede u beogradskim predstavništvima, vladama i foteljama. I broj četiri, pet ili šest je ako ne pokrenete inicijativu ljudi sa lokala, vi nećete sve potencijale za razvoj tog kraja realizovati“.

Krajnje je vreme da se naš politički milje pozabavi realizacijom ovakve ideje. Nema bolje vesti, za sve one koji žele istinsku i suštinsku decentralizaciju, od ove. Točak promena je počeo da se okreće, i ni jedna politička demagogija neće moći da ga zaustavi. Naročito to neće moći sitnosopstvenički interesi onih političara u lokalu koji se samo dodvoravaju centralama svojih stranaka negde u Beogradu i u Novom Sadu, jer će, po prirodi stvari i njihovom karakteru, biti prvi koji će “poslušati“. glas “odozgo“. Dakle, osluškujući taj glas, predviđam da će u narednom periodu u našoj okolini (čitaj: Gradu) veoma porasti broj pobornika decentralizacije.

 Na kraju, decentralizujemo i kulturnu scenu. Evo prilike, krajem juna, da Starčevci uživaju u onome što su, kao privilegiju, imale velike sredine. Koncert koji organizuje Mesna zajednica Starčevo, prilika je da se na jednom mestu vide kvalitetni muzički izvođači različitih žanrova iz zemlje i inostranstva. Prilika je to da se i pohvalimo napretkom u sferi komunalne infrastrukture, da pokažemo koliko je Starčevo napredovalo. Još jednom, to je i prilika da kažemo: decentralizujte Srbiju, decentralizujte Grad, Starčevo opština!

Petar Andrejić

 

 

            I, uprkos svim silnim krizama - sekama, dekama, pekama i da ne nabrajam, za 'leba i igara uvek mora da bidne. Tu razni egziti, guče, birfestovi, pa razne “jade“, a taj virus “leba i igara“ nije zaobišao ni naše malo misto. Naravno, pogađate reč je o velikom dvodnevnom narodnjačko-rokerskom koncertu sa sve Miroslavom i Silvijom - prve i “Ateistima“, “Brejkersima“, “Idijotima“ i “Pušenjem“ - druge, na novosagrađanom stadionu - jednom od sedam starčevačkih svetskih čuda kojim se toliko ponosimo! E, ne bi ga dali nizašta na svetu...

 

U epizodi: 'Ajdemo na stadion...

           

Tračoslava (prolazeći pored novog velelepnog stadiona, povika usplahireno): - Joooj, komšo, si čuo se dele karte za Miroslava! Kažu, može samo 'iljadu i po ljudi na stadion d' uđe! Jao, pa moramo to što pre da pribavimo! Ma, komšo, jal ti znaš kol'ko ja volem Miroslava!

Šeširdžija (smireno odgovori sa traktorčeta):  - Ta, dobra moja komšinka, pa nemoj mi se jediti - to ti sam' za tribune (prim.aut. tribine) vredi! Ma, za te ima da bide karata,  pribaviti ću preko mog drugara matičara! Baš, sadena sam poš'o po njega da idemo u pete duži da špartamo kukuruz...

Tračoslava (oduševljeno): - O, fala ti, komšo! A, jal ti voleš Miroslava, k'o ja! A, znadeš ono - “Jesen je plakala s tobom, jesen sedamdeset i neke“... Jal se sećaš komšo - al' smo bili mladi i veseli!

Šeširdžija (tugaljivo):  - E, bilo nekad! Sadena se mladež uveseljeva uz neke tamo “grandovce“... Ja ti se, baš, u te novotarije većma ne razumem...

Grmalj (nailazi na biciklu vidno raspoložen pevušeći): - “Polupaću čaše od kristala-la-la“! Ma, šta vi tu trabunjate, koji bre “grandovci“ - oni, bre, veze nemaju - Miroslav je legenda, hik! Na tom, bre, “Grandu“ jedino što valja, hik, su samo one noge i dupeta! Evo, k'o, na primer ovako nešto (pokaza na nakvarcovanu dekoltiranu omladinku u ultra tesnom šortsu)

Sponzorojka (vraćajući se sa džogiranja na stadionu ): - Značiiii, seljačino, nemaš pojama, jeee! Pa, “Grand“ je kon-za! Mis'im, najjača je atmosfera, pogotovo, na splavovima ili u “Pečurci“... Mis'im, Silvija je žešća od tog vašeg starkelje...

Grmalj:  - U, ti mi se razumeš... Znaš samo da vrtiš donjim strojem i ganjaš džipove! Jelda sinovac da će biti ludo na Miroslavu (obrati omladincu sa šašavim frizom, bradicom, i majicom sa natpisom “Ateist repa“)

Student (nailazi sa gomilom knjiga i lenjira pod miškom): - Baš se nešto i ne ložim na te vaše izakane narodnjake. Dolazim samo na drugo veče kada nastupaju moji omiljeni “Partibrejkersi“, “Pušenje“ i, posebno, “KUD Idijoti“...

Sponzorojka (zgroženo): - Znači, idijoti! Koji šokovi - bjak!

Grmalj:  - Što veliš, kakvi, bre, idijoti! Još mi samo oni fale na sve ovo ludilo! A, iz koju ludnicu ih dopremaju?!

Student: - Oni nisu iz ludnice nego iz Hrvatske, i uopšte nisu ludi već im je to umetnički naziv.

Grmalj:  - E, daleko će da dogura ta umetnos'! Ono, što jes - vazda sam mislio da su umetnici poremećeni, al' da su tol'ki idijoti - e, to, baš... Pa, još iz “lijepe im njine“. A, u što sviraju - jel u lupaju stomake i nose ludačke košulje?

Student: - Naravno da su “ludi“ za takve, kojima je normalno da maštaju da nešto razbiju ili prebiju ili navataju lovandera na par oblina. Verovatno su ludi, jer se godinama suprotstavljaju nacionalizmu i fašizmu. A, tek zbog toga, što se na njihovim koncertima ljudi različitih nacija nesmetano druže i provode u miru, bez trunke loše energije, a kamoli nasilja.

Tračoslava: - Aman, ljudi, batalite prepirku, nego, daj da se mi nauživamo i na Miroslavu i na tim “Idijotima“, pa ako treba malo i cvrcnemo za dobro raspoloženje i nek ide život!

Grmalj: - E, vala, ta ti dobra - nek' ide, hik...!

Sponzorojka: - Znači, ono - nek ide, jee...!!!

            I, svi su oni tako, slučajno ili namerno, ali, ipak, zajedno, i na opšte zadovoljstvo, nastavili da željno isčekuju velike koncerte...

 

* * *

            Ah, da, umalo da zaboravim - u starčevačkoj opštini ništa novo, osim što zvezda ljuto prži ali pala je za ratare dugo čekana kiša od zlata, što radovi nesmetano traju, fudbalski “Borac“ je nadomak plasmana u viši rang, a sve oči širokog auditorijuma iz cele zemlje uprte su u gorepomenuti koncert za sve ukuse! Dakle, pohrlite na tribune...

Jordan Filipović

 

 

Zaštita životinja

 

            Jedan od problema sa kojim se građani često susreću, jesu napadi pasa lutalica. I naša sredina je u više navrata imala problema sa velikim brojem pasa koji su se nepažnjom i nemarnošću vlasnika našli na ulici. Reakcija šintera nije baš bila blagovremena, pa su deca i odrasli bili izloženi opasnosti od pasa koji su lutali selom. Nakon akcije šintera, problem je bio rešen. Međutim, uvek se nađe neka grupa odbeglih pasa koji predstavljaju problem građanima. To jasno govori da društvo treba da se pozabavi suštinskim rešenjem ovog problema.

            Suštinsko rešenje navedenog problema nalazi se u Zakonu o zaštiti životinja koji kod nas još nije donet. Poslanici Evropskog parlamenta su još prošle godine insistirali na donošenju ovog bitnog zakona koji bi napokon na sveobuhvatan način regulisao obaveze vlasnika životinja, ali i poboljšao zaštitu i uslove njihove egzistencije. Mnoge nevladine organizacije za zaštitu životinja kao što je npr. beogradska “Orka“, više puta su ukazivale na nepotpunost i neusaglašenost pravnih regulativa u oblasti držanja životinja. Nebrojano puta smo imali slučajeve ujeda pasa sa smrtonosnim ishodom. Strožiji nadzor i kažnjavanje pojedinih vlasnika koji svojom nebrigom i neodgovornošću dovode u pitanje bezbednost ljudi, jedino je pravo rešenje. Nadležni državni organi su dužni da spreče nemile događaje, ali ih u tome sprečava zakonodavna vlast koja još ne donosi neophodni zakon.

            Nasuprot ovom problemu, postoji i jednako ozbiljan problem zlostavljanja životinja. U svetu je svest o tome na vrlo visokom nivou. Postoje mnoge fondacije i organizacije koje se bave tom problematikom, a tu su i svetske poznate ličnosti koje svojim angažmanom po pitanju zaštite životinja doprinose boljim i humanijim uslovima za njihov život. Nedavno je i kod nas aktuelizovan problem zaštite životinja. Akcija evropskih organizacija koje su spasile medvede od dresure kojoj su godinama bili izlagani na necivilizovan način od strane Roma, izazvala je brojne reakcije javnosti. Medvedi su Romima služili kao izvor zarade na vašarima u unutrašnjosti Srbije, a uslovi u kojima su “mečke“ živele su bili daleko od dobrih. Taj dugogodišnji problem je ove zime skoro u celosti rešen.

            Posledice pomanjkanja zakona koji pokrivaju oblast zaštite životinja su očigledne. S jedne strane se javlja opasnost od napada pasa lutalica, a sa druge problem zlostavljanja životinja. I jedan i drugi problem su rezultat nedostatka svesti samih građana. Društvu je što pre neophodno definisanje novih krivičnih dela u vezi sa napuštanjem životinja, organizovanjem i učešćem u borbama pasa, ali i kaznene mere za vlasnike pasa koji pse izvode na ulicu bez nadzora i kaiša.

            Zaštita životinja je jedna od tema kojom sveobuhvatno moraju da se pozabave institucije i zakonodavci. Srbija je na dnu evropske lestvice što se tiče propisa o zaštiti životinja. To treba da bude alarm državi da pod hitno donese potreban zakon i na taj način zaštiti kako građane, tako i životinje.

Dalibor Mergel

 

 

Godišnjica ”republike” (2)

 

Kad je dobošar otišao da lupa po selu i zove narod pred opštinsku kuću,ovi koji su ostali u Opštini nastavili su dalje da razbijaju: isekli su telefonske žice pa i jednu telefonsku banderu. Neki su seli pred opštinsku kuću, i dalje pili, očekujući Živu Jankova. U jednoj opštinskoj sobi bilo je puno žita, što je Živa Jankov kao predsednik naredio još u februaru i martu mesecu, nekim imućnijim seljacima da moraju dati toliko i toliko žita za vojsku. Počeše to žito deliti i davati sirotinji, pa su neki to žito nosili svojim kućama.

Već je prošlo podne, ali predsednika Žive još nema, a nema ni drugih članova opštinske uprave. Živa je u Pančevu kod vojne dobrovoljačke komande.Tamo je ishodio da jedan manji odred od nekih dvadesetak vojnika na konjima dođe u Starčevo. Došli oko tri sata poslepodne i na zapovest Žive Jankova počeli su da hapse ljude. Kad su to pobunjenici videli razbežaše se, a oni vojnici koji još nisu sjahali s konja opališe tri plotuna u vazduh. Mnogi se baš i nisu prestrašili nego su se upustili u diskusiju sa Živom Jankovim. Živa se povlači u opštinsku kuću, ljudi za njim, vojnici za njima zatvaraju kapiju te počeše mlatiti po ljudima kundacima i toljagama koje su ljudi u rukama imali.

Svladaše ljude i povezaše ih.

U Opštinu su kasnije došli Laza Lemajić, Dušan Stefanov i još neke sluge Žive Jankova koji su pomogli vojsci u batinanju ljudi. U toku noći počela su i hapšenja po kućama, tako da je ujutro 27. aprila 1919. godine u pančevački zatvor odvedeno u lancima oko 40 Hrvata iz Starčeva. Ovde je važno napomenuti da osim gore pomenutog malog broja vojnika nije dolazilo više vojske.Takođe, treba spomenuti da žandarmerija još nije bila formirana i da su svu stražarsku službi vršili dobrovoljački vojni odredi. Hapšenje i batinanje nastavljeno je i u narednih deset dana. Neki su se posebno istakli kod mučenja i batinanja i ponašali su se kao pomahnitali vuci, a u gostionici kod Paje Štimca su jeli i pili, a da to Paji nisu nikad platili. Pored Hrvata batinani su i neki Nemci, pa čak i neki Srbi kao Duša Dimitrić i Joca Vla, koji su čuvali kod Hrvata ovce. Batinani su navodno zbog toga jer su sve znali ali nisu došli prijaviti. Oni su izbatinani ,ali nisu završili u zatvoru nego su pušteni kući.

U pančevačkom zatvoru nastavljena su mučenja i batinanja  uz uobičajene psovke, nazivajući hapšenike boljševicima, komunistima, odmetnicima i slično, a da ti ljudi nisu niti znali što sve to znači. Šta je te ljude, a i ceo događaj moglo povezati sa revolucijom i nekakvom republikom... Do ovih događanja na Opštini je bila istaknuta srpska zastava. Nezadovoljni ljudi jednostavno su pocepali zastavu, a na koplju je zaostao onaj crveni komad od trobojnice, kojeg su neki povezali sa komunističkom zastavom. Niko nije ubijen, ali od posledica batinanja nekoliko ljudi je ubrzo umrlo.

Nakon 10. maja 1919. godine iz pančevačkog zatvora, pod jakom stražom i okovane lancima Starčevci su prebačeni u Suboticu gde se trebalo održati suđenje. Međutim do suđenja nikad nije došlo jer je tadašnja vojna uprava prilikom ispitivanja ustanovila da nije sve onako kako je bilo opisano u optužnici. Zapovednik je to rešio bez suda, tako da suđenja više nigde nije ni bilo.Svi optuženi, krajem juna 1919. godine pod stražom sprovedeni su u Smederevo, zatvoreni su kao roblje u Tvrđavu. Radili su u starom gradu, vojnim ustanovama, pa i u kraljevskim vinogradima oko Smedereva.

Vinko Rukavina

 

 

Optimista ili Pesimista - fenomen br. 22

 

            Pitanje je sad? Da su razlike veoma velike to je sasvim jasno, jer su u pitanju u  potpunosti različiti pogledi na svet, reklo bi se. Mada opet nije isto gledate li na svet iz ugla toplih Karipskih ostrva, konzumirajući koktele dok tek ovlaš bacate pogled na nezaboravni zalazak sunca ili je vaš ugao gledanja, recimo, zemlja  Srbija, gde cene skaču, kriza udara punom parom, pa se i proleće nešto postidelo i nikako da dođe, ili ne bar onako kako ume. :) No da ni to nije u potpunosti tačno govori nam činjenica da se baš, recimo u Indiji, zemlji koja važi za jednu od najsiromašnijih, ljudi na ulicama najviše smeju i raduju, iako žive u uslovima koje većina od nas ne bi mogla ni da zamisli. Pesimizam i Optimizam se tako nikako ne može povezati sa veličinom vašeg bankovnog računa, ili toga da li imate karte za prvu ili treću klasu kada putjete, već se isključivo zasniva na vašem stavu i vašem viđenju stvari i sveta uopšte. Ako već niste sigurni u koju grupu spadate, možete zamisliti već svima dobro poznatu čašu vode, do pola punu ili od pola praznu, i na osnovu toga kako je

vidite shvatiti koji je vaš status. :)

            Pesimizam je po definicji mračno shvatanje i gledanje sveta oko sebe. Recimo kada mislite da je sve otišlo do đavola, da će tog dana pasti asteroid baš na vas, da će nestati vode pa nećete moći da se tuširate 45 minuta, da će nestati sturuje baš kad budete naumili da skuvate jutarnjju kafu, de će vam svake večeri Čak Noris iskočiti ispod kreveta umesto Babaroge, da nećete naći gde da se parkirate, da ćete uleteti u gužvu itd. Ako sumnjate u dobar iskoh iako je on već prilično siguran možete se prikloniti taboru pesimista. Za pesimistu kažu da je to stručnjak koji  od nečega ume da napravi - ništta, koliko li samo takvih stručnjaka mi u Vladi imamo, pa i šire. Nije onda ni čudo što ne možemo da se pomerimo sa mrtve tačke. :)

            S druge strane, optimista gleda na svet iz svetlijeg ugla. Poznata je svima ona rečenica Monty Python-a “Allways look on the bright side of life“; u prevodu: “Uvek

gledaj svetliju stranu života!“. Optimista će se, iako je ustao tog jutra na levu nogu celog dana praviti da je ustao na desnu. Oni gledaju na svet kroz ružičaste naočare, što ne znači nužno da zbog toga vole da gledaju i ružičaste televizije :) Umesto Čak Norisa i Babaroge misle da će im ispod kreveta iskočiti Milka Canić i koliko god to neverovatno zvučalo, reći: “Laku noć“. :) Veruju da neće uleteti u gužvu u sred špice od tri do pet i da uvek postoji parking mesto kada im je ono i potrebno.

            Da li ćemo biti pesimisti ili optimisti zavisi od nas samih, mada kao i većina  stvari zavisi i od okruženja u kome se nalazimo, kao i od našeg iskustva. Ako u vašem okruženju ima pesimista treba će vam duplo više energije da zadržite pozitivan stav, i obrnuto.

            Biti pesimista ili optimista ne znači nužno da vidite u nečemu samo negativne ili samo pozitivne strane, u oba slučaja bi ste bili prilično nerealni. Bitno je videti i pozitivnu i negativnu stranu, ali da pozitivna uvek vodi barem za nekoliko stavki.

Miroslava Kovačević

 

 Vrh strane

 

 

Glavni i odgovorni urednik Petar Andrejić, izdavač Kreativni kulturni klubE-mail: [email protected]

© 2009. Webmaster

Sajt je optimizovan za IE 7 i rezoluciju 1024 x 768