JELENA NOVAKOV, V.D. DIREKTORA JKP-a ”HIGIJENA”

Neka građani kažu da li su zadovoljni higijenom - Omiljeno gorivo u seoskim domaćinstvima je PET ambalaža, ostala plastika i gume, što je veoma štetno po životnu sredinu jer se sagorevanjem ovih materija oslobađaju furani, napominje Novakov

Higijena i kompanija “Sekopak“ kreću u pilot projekat sakupljanja ambalažnog otpada. O kakvoj je akciji reč i kako će građani biti uključeni u nju?
- Krajem 2010. godine JKP “Higijena“ je potpisala ugovor sa “Sekopakom“ kojim se obavezala da prati sve količine ambalažnog otpada koje prikuplja i upućuje u proces reciklaže. Tu spadaju PET i ostala plastična, kartonska, drvena, limena i staklena ambalaža. Jedna od prvih aktivnosti sa “Sekopakom“ je uvođenje sistema primarne selekcije u domaćinstvima čime bi se smanjilo trajno zagađivanje životne sredine, količina deponovanog otpada i troškovi sekundarne selekcije otpada. Štedeli bi se prirodni i materijalni resursi. Prvi korak je pilot -projekat kojim će biti obuhvaćeno 300 domaćinstava u Pančevu i Starčevu, restorani i kafići i po 100 domaćinstava u Omoljici i Banatskom Novom Selu. Domaćinstvima, kafićima i restoranima biće deljene specijalne SEKO kese za odlaganje ambalažnog otpada, kao i posebne kese za ostali otpad. Tako sortiran otpad će se odlagati i odvoziti prema unapred utvrđenom i objavljenom rasporedu. Plan je da se nakon tri meseca projekat proširuje postupno na ostale delove Pančeva i naseljena mesta sa ciljem da se u narednih godinu dana pokrije cela teritorija grada Pančeva. Uporedo sa razvijanjem projekta radiće se Plan upravljanja ambalažnim otpadom koji bi bio sastavni deo Plana upravljanja otpadom u gradu Pančevu.

Starčevo je takođe uključeno u taj projekat?
- Da, jer je napredna sredina, otvorena i spremna za novine, sa trasiranim pravcima razvoja, što je od značaja za razvoj grada Pančeva u celini.

Kako ste zadovoljni sa radom JKP-a “Starčevac“ i čistoćom Starčeva uopšte?
- JKP “Higijena“ vrši usluge odvoženja otpada na starčevačku deponiju, a usluge čišćenja obavlja JKP “Starčevac“. Mislim da je najbolje da građani Starčeva kažu koliko su zadovoljni čistoćom Starčeva i da ocene rad oba preduzeća.

Uskoro se očekuje i revitalizacija starčevačke deponije. Vi ćete imati svog udela u tome?
- JKP “Higijena“ nema dovoljno kapaciteta u pogledu mehanizacije i ljudskih resursa za sanaciju i revitalizaciju starčevačke deponije, tako da će taj posao biti poveren nekom drugom izvođaču radova. Osim toga, grad Pančevo je nosilac tendera za sanaciju i revitalizaciju starčevačke deponije i kao osnivač JKP-a “Higijena“ ne može putem tendera “svom“ preduzeću poveriti ovaj posao.

Koliko divljih deponija ima u gradu i kako se borite sa njima?
- Na teritoriji grada ima 17 divljih deponija, koje se obnavljaju. To je indikator da nema dovoljno sabirnih mesta i opreme za prikupljanje otpada na terenu. S druge strane, jedan broj ljudi neće da učini napor da odnese otpad na najbliže sabirno mesto ili na gradsku deponiju, već odlaže otpad na pojedinim mestima u gradu, što stvara ružnu sliku, dovodi do razmnožavanja insekata i štetočina, privlači mačke i pse lutalice i predstavlja izvor zaraze i zagađenja životne sredine. JKP “Higijena“ će ove godine, putem javnih radova pokušati da očisti divlje deponije, jer nema na raspolaganju potrebna sredstva da to učini u okviru redovnih aktivnosti.

Da li i na koji način funkcioniše nova deponija prema Dolovu?
- Nova deponija prema Dolovu se priprema za potpunu eksploataciju polovinom ove godine. U toku je otklanjanje niza tehničkih nedostataka u vezi rada postrojenja za prečišćavanje otpadnih voda, izrada plana detaljne regulacije pristupnog puta, koji je izgrađen u širini od tri metra, izvan zakonskih standarda (treba 5,80m), građevinske korekcije nad izvedenim radovima izgradnje navoza za pranje vozila, bazena za dezifekciju točkova, itd. Pored dovođenja nove deponije u potpuno funkcionalcno stanje, od posebnog značaja je primarna i sekundarna selekcija otpada radi izdvajanja sekundarnih sirovina koje ne moraju biti deponovane. Zbog toga započinjanje procesa upravljanja ambalažnim otpadom u gradu i selima predstavlja jedan od preduslova za ulazak u racionalnu eksploataciju nove deponije.

Radili ste istraživanje šta sve građani lože? Koliko su zapravo ljudi edukovani o otrovnim supstancama stvari koje pale, najviše u selima?
- Omiljeno gorivo u seoskim domaćinstvima je PET ambalaža, ostala plastika i gume, što je veoma štetno po životnu sredinu jer se sagorevanjem ovih materija oslobađaju furani, dioksini i druge materije, koje su kancerogene. One se ne zadržavaju se samo u vazduhu, već padaju na zemljište, njive i bašte, vezuju se za biljke i tako dospevaju u ishranu ljudi i životinja.

Kada govorimo o samom gradu, mnoge vozače zanima da li planirate izgradnju još parking mesta?
Moguće je povećati broj parking mesta pod naplatom tako što će se ulice Cara Dušana, Filipa Višnjića i Petra Preradovićca koje se inače nalaze u trećoj zoni, uvesti u sistem naplate. Ulica Filipa Višnjića i Ulica Petra Preradovića je rekonstruisana 2010. godine, tako da u njima sada postoji zajedno oko 50 parking mesta. U Ulici Cara Dušana ne postoji niti jedno parking mesto, iako za to ima realne potrebe. Pošto je pomenuta ulica sa po dve kolovozne trake u oba pravca, može se desna traka u oba pravca zatvoriti i od nje napraviti parking prostor koji bi ušao u sistem naplate, čime bi se dobilo oko 50 novih parking mesta u drugoj zoni. Da bi parkinzi u sve tri ulice ušli u sistem naplate potrebno je izraditi geodetske podloge za delove ulica gde će se vršiti naplata parkiranja, izraditi projekat uličnog parkirališta i signalizacije, uputiti zahtev Agenciji za saobraćaj za izdavanje rešenja i izvršiti vertikalno i horizontalno obeležavanje parking mesta pod naplatom u pomenutim ulicama. Povećanje broja parking mesta u sistemu naplate nad kojima je potrebno izvršiti građevinske radove su: Ulica Dimitrija Tucovića i Petra Drapšina, u kojima je na tri mesta potrebno izvršiti građevinske radove u smislu vađenja starih i postavljanja novih ivičnjaka. Potrebno je pribaviti građevinsku dozvolu za te radove, po izvođenju radova pristupiti izradi geodetskih podloga, parking projekta, dobijanja rešenja i potom obeležavanja novih parking mesta. Ovim zahvatima bi se dobilo 26 parking mesta u prvoj zoni. Dakle, veliki posao, ali je moguće.